Full version: Vilka proportioner
Eva St
Men hallå hur får jag bilden att se normal ut. Det är ju något konstiga
proportiner om man säger så.
Eva St
yla
det står där du laddar upp bilden hur stor de får va

50 x70 pixlar alltså
lyckatill
Eva St
Du får gärna vara lite mer utförlig i förklaringen till en trög stackare som jag
Eva St
Susanne i Linköping
Din bild är 126 pixlar (bildpunkter) bred och 81 pixlar hög. Eftersom den får vara max 70 pixlar hög och 50 bred kommer den att skalas ner så att den passar in i detta mindre format, vilket gör att den så att säga pressas ihop från sidorna (och även lite på höjden, men det märks mindre). En bild i liggande format blir inte bra som signaturbild, om du förminskar din så att den blir 50 pixlar bred kommer den bara att bli ca 32 pixlar hög, och det blir så smått, så smått. Bättre att beskära den så att t ex bara trädet kommer med, eller att välja en annan bild.
Hoppas att det var till någon hjälp. smile.gif
KURT
Om man bilden skall krympas så är det alltså bättre att man gör det själv innan man laddar upp den, eftersom man då kan krympa den proportionellt lika mycket på höjden och på bredden. Men är det som sagt liggande format så hjälper det inte så mycket.
Eva St
Men Susanne hur ser jag antal pixlar, som du märker
fodras dubbel grundkurs här. Men någon gång ska väl även
jag fatta detta. Tack för all hjälp!!!!
Eva St
Susanne i Linköping
Det finns en hel del nyttigt att läsa i den här tråden.

Hur du ser antalet pixlar beror på vilket bildredigeringsprogram du använder. Själv använder jag Photoshop 4.0, engelsk version, och hur många bildpunkter stor bilden är ser jag t ex genom att i menyn Image välja Image Size. Då får jag upp ett fönster där det överst står "Pixel Dimensions: 30K", och omedelbart under "Width:" och en ruta med "126", och en popupmeny där ordet "pixels" är valt ("percent" går att välja istället eftersom den här dialogrutan egentligen används när man vill skala om bilden).
På nästa rad står det "Height: 81 pixels".

Jag märker när jag testar att det inte är helt lätt att beskriva hur du ska ta ner bilden i lämplig storlek så jag hoppas du inte blir arg nu för att jag laddat hem din bild och fipplat med den: när jag beskurit och skalat ner den till signaturbildsformat ser den ut så här:

*Felix matte*
CITAT (Susanne i Linköping @ 14-02-2003, 00:50)
Själv använder jag Photoshop 4.0, engelsk version, och hur många bildpunkter stor bilden är ser jag t ex genom att i menyn Image välja Image Size. Då får jag upp ett fönster där det överst står "Pixel Dimensions:

Aha! smile.gif Där ser man.
Jag har Photoshop 7.0 och hade missat att där står [B]pixel[B]
Nu har jag testat ändra bildstorlek och lyckades direkt
eljest har jag använt Corel Draw
KURT
För ENKLARE bildmanipulationer finns det flera gratisprogram tex irfanView http://www.irfanview.com/ . Photoshop, CorelDraw och andra kommersiella program är ju mycket bra, men skall man bara ha upp en bild på nätet så går det utmärkt med betydligt enklare program.
Susanne i Linköping
Visst går det jättebra med billigare program än Photoshop! Och ibland känner jag mig lite generad när jag ska förklara något och bara har dyr programvara att ge som exempel (även om jag känner till gratisalternativen kan jag inte förklara hur de används, eftersom jag inte har dem själv). Men det blir så när man har det som yrke...

Eva St:s bild blir så här om man försöker skala ner den utan beskärning:

Fast använder man den som signaturbild så måste man även skriva in dimensionerna under "storlek på signaturbild": höjd 32, bredd 50 pixlar. Annars skalas den upp till 50x70 och blir fuuul!

Det går IOFS att använda originalbilden som signaturbild direkt, och skala ner den till 50x32 genom att ange den storleken i kontrollpanelen. Fusk.

Och jag var lite otydlig i mitt förra inlägg: för att läsa mer om bilder i tråden "Bilder" i avdelningen Småprat, klicka här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon