|
Christoffer
16-08-2004, 13:52
Tack alla ni Odla-medlemmar som har hjälpt mig med att skicka mig medicinalväxter. Här kommer resultatet och det består av runt 60 medicinalväxter.
Ååååh vad jättefint du har gjort.... Har du pressat och torkat alltihopa först och så då? Vilket jobb du lagt ner.....jag är IMPONERAD
Den var vacker! Värd att tryckas upp i fler exemplar.
Grattis! Nu måste du vara nöjd? Mvh Fenja
snyggt jobb
Jättekul att se att du äntligen blivit klar. Ser jättefint ut.
Christoffer
16-08-2004, 21:07
Ja, det var jobbigt, men nu hänger den fint på väggen. Jag pressade växterna bland böcker i bokhyllan innan jag klistrade upp de med en vänligare form av RX-lim, för papper. Saknar dock jordrök, men nu är tavlan färdig, så det är inte så viktigt nu. Kul att ni gillade den.
pepparmynta
17-08-2004, 07:19
Vilket härlig ide, och roligt projekt att dra i gång, Christoffer! Så fin informationstavlan är.
Håller med Cilla, den borde tryckas upp.
Jättefint, ser ut som en gammaldags skolplansch fast med riktiga växter. Den skulle passa hos mig!
CITAT (Christoffer @ 16-08-2004, 22:07) Saknar dock jordrök, men nu är tavlan färdig, så det är inte så viktigt nu. Vafför sa du inte det då!? Jag hade en halv havreåker full med jordrök ju.....
*Felix matte*
17-08-2004, 22:40
Bra jobbat! Snygg tavla Absolut värd att tryckas i fler ex. Om det nu var bara Jordrök som fattades så kanske du kan öppna ramen och stoppa in den också eftersom Tesa har den
Christoffer
18-08-2004, 20:52
Tavlan är redan överfull och det var flera pressade växter som fick bortprioriteras, tex kornvallmo, malva, klöver.
pepparmynta
18-08-2004, 20:58
Du får göra en till . . .
Instämmer med alla andra! Jättesnygg och skulle också vilja ha en (fast jag skulle nog vara för lat för att göra den...) - Snyggt jobb!
Om du får för dig att göra en till (puh, skulle du orka?) så tala om vilka växter som saknas, så får du dem säkerligen på posten  . Jag kan också bidra med några.
Christoffer
22-08-2004, 16:43
Vem vet... jag kanske får lust att göra en till nästa år. Om jag nu gör den, så skulle jag nog ha med jordrök, frossört, smörblomma, lavendel, stormhatt, riddarsporre, kornvallmo, pors, lin, jättenattljus, röd och vitklöver... det är de jag kan komma på just nu.... Men då vet jag vart jag ska vända mig om det blir av.
MadeleineB
26-09-2004, 18:42
Åh vilken fantastiskt vacker tavla! Det märks att jag varit borta från forumet ett tag, jag bläddrade bakåt litet och såg detta - som jag förstås inte sett tidigare. Och jag kunde inte låta bli att skriva...aldrig kan man hålla fingrarna i styr...
Du har verkligen gjort ett fantastiskt arbete! Flera har skrivit att den borde tryckas upp och skulle förstås vara fin som affisch också. Men inget kan väl komma i närheten av originalet?
Hälsningar MadeleineB
Christoffer
27-09-2004, 11:32
Vad trevligt med uppmuntran! Att trycka upp låter som ingen dum idé, men var kan man trycka upp en 50*70-tavla och hur mycket kan det kosta?
Skulle tro att du får bäst svar om du frågar ett tryckeri, kolla Eniro! Det beror mycket på vilken tryckteknik som använde och i vilken upplaga. Billigt är det INTE!! Mvh Fenja
Magica de Hex
27-09-2004, 14:44
Wow!Mycket,mycket imponerande.
Om du till nästa år vill komplettera med ytterligar en tavla kan jag bidra med stormhatt, lavendel och kornvallmo(du menar väl den klassiskt röda som växer på fälten).
Christoffer
27-09-2004, 18:38
Japp! Den klassiskt röda som växer som ogräs lite här och var i Sverige. Jag får fundera tills nästa år.
Christoffer
30-04-2005, 20:54
Nu har jag funderat, och ska göra en till medicinalväxttavla, så nu börjar växtsamlandet... Troligtvis blir den färdig nästa år, då jag måste odla en del växter. Nu har jag hittat denna växt, men är detta en svalört? Måste vara riktigt säker, så att inte tavlan visar fel, då namn och vetenskapligt namn ska stå med. 
Ja, nog tycker då jag att det ser ut som en svalört Ranunkulus ficaria
Grattis till ett fantastiskt jobb ! Jag kan nog bridra med Stevia !!! om du inte lyckas själv. Hilsen Muguet
Christoffer
01-05-2005, 18:41
Ja! Det vore fint! Jag återkommer lite senare fram. Tack för erbjudandet.
Nu blir jag lite nyfiken Christoffer är det Cannabis du här där i mitten? Trevligt isof, inte många som accepterar den som medicinal-växt..
Christoffer
04-05-2005, 13:32
Nej, inte cannabis. De som är mest lika cannabis i tavlan är Ricin och Hjärtstilla. Jag tror att du tänkte på ricinet, men jag valde ett litet blad, då fullvuxna sådana blir alldeles för stora för att ha med.  Tavlan innehåller många miniatyrblad, eller bitar ur ett blomknippe, så att jag skulle få plats med så mycket som möjligt. Men hampan skulle dock kunna vara med som medicinalväxt, då den faktiskt utskrivs mot cancervärk i USA. Dessutom var det en kvinna där som förutspåddes bli blind (hon hade en ögonsjukdom) om hon inte hade fått marijuana lagligt utskrivet. Hampan är en riktig kulturväxt som jag tycker det ska forskas ännu mer kring. Det är ju trots allt långt ifrån bara THC som kan ha medicinsk användning. CBD kan tex förebygga epileptiska anfall, och tredje världen har ju haft hampväxten som ett utmärkt medel mot magsmärtor. Och här i en del hälsobutiker kan man ju köpa hampfrön som är till för att grodda, eller tugga i sig mot huvudvärk. För att inte tala om hampfröoljan, som är riktigt näringsrik. Andra mediciner som sålts på svenska apotek är följande: Cannabismaltos var en patentmedicin som före 1930 såldes i Sverige som ett medel mot astma och liktornar. Det tillverkades bl a av svenska Röda Korset och angavs vara en lämplig hälsodryck till frukost! Det exporterades bl a till Danmark. Cannabisol, cannabisextrakt som före 1950 såldes av svenska apotek och angavs vara ett medel mot depressioner. Cannatropin, beredning av cannabis som före 1950 såldes på svenska apotek som ett medel mot kikhosta. Men att ha med ett cannabisblad i tavlan, det vet jag inte om jag skulle ha. Det finns säkert de som bara skulle se "KNARK" i stora röda bokstäver om de såg ett sådant blad i tavlan (Ja, sådana människor finns de också!)
 Canabis, Marijuana och hampa, är det samma sak eller? Bara olika namn, det verkar lite förbryllande, är alla olagliga att odla?
Christoffer
04-05-2005, 14:19
Ja, alla ska vara olagliga att odla i Sverige, tom den giftfattiga industrihampan (fågelfrö). Detta om man inte har skriftligt på att man ska göra fibrer av den.
Cannabis är släktnamnet på hampväxten. Det finns de hampor med extremt lite THC (högst 0,2 procent) och det finns de med väldigt mycket i (20-30 %), oftast förädlade just för att ge narkotisk effekt.
Marijuana görs främst av Cannabis´blomställningar, som innehåller mycket kåda med THC. Hasch är främst kådan från Cannabis, som finns i hela växten, men främst i blomställningarna.
smajlizz
04-05-2005, 22:06
Wow snyggt!  En sån skulle man haft
Christoffer
04-05-2005, 22:31
Tackar. Kanske jag gör kopior på den någon gång.
Christoffer
15-05-2005, 13:31
Kaffebönorna de säljer i lösvikt för att sedan pulvriseras i vissa affärer, är det Coffea arabica eller är det Coffea robusta?
AndreasBlomquist
15-05-2005, 21:47
CITAT (Christoffer @ 15-05-2005, 14:31) Kaffebönorna de säljer i lösvikt för att sedan pulvriseras i vissa affärer, är det Coffea arabica eller är det Coffea robusta? Jag vill minnas att det stod Arabica på skylten på min kaffeplanta men den är väl 7 år gammal nu och inte längre i min ägo. Den tappade alla blad när den var runt 4 år gammal så jag gav bort den till mormor som fick liv i den igen rätt omgående. [EDIT]Om jag inte hade varit så snabb med att läsa frågan så hade jag kanske svarat mer relevant också på ursprungsfrågan. Kan de inte sälja båda sorterna beroende på hurdant kaffe man vill ha?[/EDIT]
CITAT (Christoffer @ 15-05-2005, 14:31) Kaffebönorna de säljer i lösvikt för att sedan pulvriseras i vissa affärer, är det Coffea arabica eller är det Coffea robusta? Kanske är lättast att få svar på det om du frågar på det ställe du köper dem? Antar att det i princip skulle kunna vara vilken som av dem.... Mvh Fenja
Christoffer
16-05-2005, 08:47
Det känns på något sätt att de i affären inte skulle veta det, då det är ett vanligt matköp där personalen rusar hit och dit. Andra gånger jag har frågat saker, så har de oftast inte vetat, och skulle jag här fråga om arten på kaffebönorna... ja, jag vet inte. Kanske frågar jag någon gång, eller så beställer jag bönor, så att jag med säkerhet vet.
Förresten.... skiljer sig robustan i utseende och smak ifrån arabican?
Ah, jag trodde du hade kollat i en sådan där kaffe och teaffär. Men du kanske ska försöka i en sådan, för där har de kanske bättre koll på vad de säljer? Ska du dricka kaffet eller? Mvh Fenja
Christoffer
16-05-2005, 12:27
Jag hade bara tänkt att ha några bönor till ett collage med ett teblad, en kakaoböno och en kaffeböna. Det ska stå vetenskapliga namn under, så det känns alltid bra att ha korrekt artnamn.
Men visst, odla robusta skulle nog vara roligt. Har bara en arabica hemma, som är lite vedartad.
Christoffer
18-05-2005, 11:21
Nu frågade jag på Zoegas hemsida och fick svaret:
"Hej och tack för Ditt mail. Det är endast i espressoblandningen som vi har både Arabica och Robusta. I alla våra andra sorter är det Arabicakaffen.
Med vänlig hälsning Monika Reimers"
Christoffer
29-06-2005, 18:55
Är det någon som har en Skvattram-växt att ge bort eller sälja? Helst blommande, men icke utblommad är också ok.
Vill känna hur den luktar (fast inte så att jag får huvudvärk) och pressa den till mitt nästa medicinalväxtcollage.
Wow!  Snyggt!
Christoffer
29-06-2005, 19:26
Tack.
Christoffer
02-11-2005, 12:29
Nästa medicinalväxttavla på gång (den till vänster): Den till höger är förra årets. Dessvärre har allt grön i den ändrats till gult, men jag vet inte om det är för att solen har varit på den, eller om det ändå skulle ha blivit så av tidens tand. Finns det något jag kan göra för att förhindra detta med denna tavla? (Som för närvarande saknar ett antal medicinalväxter, men de får jag hitta eller odla nästa år)
Torkade örter i glasburk brukar också tappa sin gröna färg på det där viset om de förvaras ljust. Det är därför man rekommenderar att örter ska förvaras i mörka burkar eller i ett skåp. Och många örter gulnar efter ett par-tre år även om de står mörkt :-(
Jag vet inte om man kan göra något åt det.
De kanske håller färgen bättre om de får dra i sig glycerin innan du pressar dem....har inga som helst belägg för denna tanke...det var bara en tanke..
Christoffer
16-12-2005, 17:48
Tidigare försök med glycerin har gjort att de svartnade, vilket visserligen är snyggt det med, på tex vallmoeterneller, men kanske inte på ett medicinalväxtcollage.
Såg att de har ett lack på Panduro, "Eckart Klarlack" för att skydda torkade växter, och också Konserveringsspray "Elefanten haut", som ska vara segare, som elefanthud.
Har dock inte testat någon av dessa. Är det någon som har erfarenhet av någon av dem?
Christoffer
17-05-2006, 10:28
Skulle behöva en kvist/blad/blommor av Odört, men vet inte om det växer vilt här i Göteborg. Har satt Odörtsfrön, men de kommer tyvärr inte upp.
Så jag undrar, är det kanske någon som har en kvist av Odört? Behöver den till mitt medicinalväxtcollage, då den känns som ett måste, då den är historiskt känd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|