|
Full version: Ingen ordning
Men alltså, hur gör ni alla för att få nån struktur på det ni gör i era trädgårdar? Hos mig vill det inte bli nån ordning alls Frösådderna från i våras vill inte få plats i rabatterna, den nya rabatt jag slitit med finns det inget att plantera i ännu - ska sås till våren. Runt huset är det grusplan och alla rabatter måste därför anläggas i gräsmattan. Det låter enkelt att bara göra en ny rabatt, men gräsmattan är full av vitklöver och revsmörblomma så alldeles lätt är det inte. Dessutom är jag ju för svag, har hållit på hela sommaren och vänt på jord och svurit Och var får man tag på jord? Kan ju inte hålla på att köpa jättedyra påsar hela tiden. Säg nu bara inte gula sidorna, finns inte en enda leverantör i min kommun på dessa. Om inte ni har goda råd, kunde jag behöva några muntra tillrop i alla fall /Åsa
lena:-)
16-08-2004, 16:34
Förstår dig precis.........har inga goda råd men muntra tillrop har jag gott om. Snart lägger sig snön som ett lugnande täcke över allt och glömskan strör skimmer över trädgårdsdrömmarna. Eller som Hannu Sarenström skrev i boken.. "Till trädgårdsdrömmaren som vet att trädsgårdsdrömmar är vackrast när gräsparvarna hukar sig i vintersnön och längtar efter solrosfrön!" Håll ut! Var vid gott mod!  /att det ska va så dj svårt t.o.m. att stava rätt, hur svårt är det inte då att gräva rätt/
Inga från Närke
16-08-2004, 17:12
Hej Min granne har anlagt 2 stycken upphöjda blomhörnor. Han var köpte jord av en trädgårdsanläggningsfirma som kom hem med ett lass i en skopa hällde ut det direkt på gräsmattan, grävde ingenting. Lade lite stenar som han letade efter runt om. Jag sa att detta kommer aldrig att gå, samma sa hans fru att det kommer mycket ogräs m.m. igenom jorden. Svaret jag fick var att lägger man på mycket jord det var ca 20-25 cm på höjden så dör gräsmattan under. Mycket riktigt rabatterna är jättefina och inget ogräs. Du kan ju testa om det passar dig med upphöjda rabatter t.ex. i hörn. Ett annat sätt lägg ut markväv eller tidningspapper och häll jorden på så är det ännu säkrare.
Tack för muntra tillrop och för goda ideer.
Problemet jag har med jordinköp är att jag bor i glesbygdskommun och kan bara inte hitta någon där som säljer bra jord. Och det är väl så att det främst är transporten som kostar?Det känns som om bristen på jord gör sig påmind vad jag än vill och ska göra. Men jag ska försöka mig på att göra en "Kerstin-limpa" i höst, fast inte lika stor, kanske känns nästa sommar lite enklare då.
/Åsa
Ingen ordning här heller!  Men det har väl sin charm det med... Mvh Fenja
Jag blir så himla glad när jag får höra att allt inte är enkelt för andra heller. Fast det kanske låter konstigt Hade en ussel dag på jobbet och började läsa frölistor och trodde att det skulle hjälpa åsså blev det bara trist.... Nu ska jag sikta in mig på ostrukturerad charm, men bristen på bra jord är fortfarande ett problem. /Åsa
Dålig och för lite jord är ett gissel och har man inte möjlighet att köpa nytt så kan det ta lite tid att åtgärda, men det går! När vi flyttade hit för sex år sedan, var det bara mossmatta överallt. Jag lyfte av gräs-/mosstorven och gjorde rabatter och trädgårdsland. Jordkvaliteten och mängden lmatjord lämnade mycket övrigt att önska... Jag spar all gammal jord när jag planterar om inomhus och lägger ute bland växterna. På höstarna klipper jag sönder alla löv med gräsklipparen och lägger i odlingarna. Jag använder gräsklipp på somrarna och har även en kompost som jag får massor av fin mylla ur varje vår. Jag har bekanta som har hästar där jag kan hämta hur mycket gödsel jag vill också. Jag lägger halvbrunnen stallgödsel i alla land på hösten som marktäckning. Om det finns en gammalt virkeslega i närheten av dig kan du kratta ihop barken därifrån och jordförbättra med också. Hoppas att du kan använda dig av något! Mvh Fenja
Jag har inget att tillägga,Fenja har rätt,så gör jag med.Rom byggdes inte på en dag.När du titta på våra foton ser det kanske so perfekt ut,jag tro jag ska går ut och fotar det som inte är så fint just nu.Jag har ganskar bra jord och många rabatter men jag har inte alltid tid eller lust att håller efter.I dag flydde jag för myggen,lite fick jag gjort men i morgon är också en dag,det ska vara roligt med trädgård.Anlägg en kompost,det har du nytta av.Tappa inte modet Hälsar Renate
wolkenkrabber
17-08-2004, 18:33
kanske du kan få tag på jord i gräfsåsen, dom borde ju ha lite kompost / jord där efter allt som förmultnat annars kan du nog sättat ut en anons i LT eller ÖP, de måte ju finnas nån som vill bli av med ett jordlass
kerstin z5-6
17-08-2004, 18:45
Gräva bort gräsmatta .. det har jag slutat med helt -funkar inte med mitt #handikapp# 2 diskbråck i nacken ... Modell 1 Lägg ut gammal ful pressenning -släng på skräp som Gamla plank osv -låt ligga över vintern -eller över sommaren -gäset dör på en säsong Ta bort till våren -bygg upphöjt med torvblock Modell 2 Tidiningspapper i botten 3 tillräckligt tjockt jordlager på absolut ren" gräsmatta dvs den saknar ogräs som kvickrot Limpajord till dessa tre modeller underlättar betydligt, men ett lass kodynga välbrunnen med tillsats av bark , grus , o påsjord 5 för 100 sorten blir bra rabattjord det med som går att plantera i direkt -har prövat  Om det ser rörigt ut -Gruppera ! Bygg ihop tre smårabatter till en stor .. gräsmatte?Klippningen underlättas och det ser bättre ut o mindra plottrigt Strukturera -sätt ihop perennerna 5, 7 ,12 st tillsammans:) En tom rabatt??? -till vårenkommer du att lovprisa denna rabatt!!! -Finns väl inget bättre än en TOM rabatt att sätta allt nytt i på våren -försöker ha minst en / höst som jag kan planera för under den förfärliga vintern .. Lyckas sällan behålla den tom Rom byggdes inte osv -Trädgården blir aldrig färdig -det finns inga måsten i trädgården  heja !
Vad glad jag blir för alla goda råd Wolkenkrabber, du är inte dum du - en annons kanske skulle göra susen för en transport från östersund till bräcke (nästan) tror jag blir jättedyr. Och Fenja och ni andra, det är inga dumma råd ni kommer med. Har en pappa som jag delar sommarstuga med och han ÄLSKAR gräsmatta, och gräsklippning tror jag  Ibland säger han att "du drar väl inte på dig mer än du rår med"  Det är alltså mina rabatter han pratar om. En kompost har jag redan, byggd av gammalt hässjevirke och tre fack och jättevacker - en present från min man! Men det vill aldrig bli så mycket som jag behöver i den. Kerstin, en guru. Jag väger på pricken 45 kg, inga diskbråck men heller inte värst med muskler  Men grus 2-4 mm och bark finns det gott om där jag odlar så det får det bli. Nu känns det genast lite bättre och här ska odlas. Dessutom har min snälla man gjutit en ram/kant till min nya och runda rabatt. Den är drygt 10 meter i omkrets och vi har ingen cementblandare, så visst kan han vara snäll fast han inte gillar att gräva. /Åsa
Jag dras med en gammal elak kotkompression, som avsevärt begränsar min förmåga att gräva och så. När jag säger gräv bort gräsmatta går det helt praktiskt till så här: Jag trampar ner spaden så djupt jag kan runt det som ska bli rabatt. Sedan klyver/delar jag upp det som ska bort i lämpliga småbitar också genom att trampa ner spaden. SEN slår jag mig ner på röven och viker upp grässtorven och skakar bort jorden sittandes!! Enkelt och smidigt och min arma rygg håller. I en skottkärra som står inom kastavstånd hamnar grästorv, rötter, stenar och annat jag inte vill ha i rabatten. Kunde jag inte hasa mig runt i trädgården på arslet skulle jag inte kunna utöva odlandet alls! Slit inte ut dig, det enda du kan vara säker på i trädgården är att det finns kvar till nästa dag, eller nästa vecka (i de flesta fall). Jag håller med Renate, det ska vara ROLIGT! Mvh Fenja
kerstin z5-6
17-08-2004, 19:30
 Förresten ett av mina nya projekt är grusodling i enbart grus... Träffade Peter Korn och lyssnade på hans förläsning ...så nu blir det grushögar för alla utekaktusarna, stenpartiväxterna osv ..maken tar sig för pannan , men är nöjd så länge saker kan flyttas med traktor Om jag nu mot förmodan måste ta bort gräsmatta bit för bit så blir det med Fenjas modell  Den är bra  Fast den där djäkligt tunga kärran måste nån annan köra bort  har ett smalt område kring växthuset som måste utökas i rabattväg Just nu har jag 4 pressenningsområden i trädgården ...inte är det snyggt precis , men det blir snart ..En annan effekt med upphöjda rabatter jag märkt är att det inte blir lika envisa ogräsangrepp i dem , o de är lättare att rensa När det var som värst med det onda låg jag på rullbräda o planterade .. allt går  men det är dåligt med trädgårds-hjälpmedel för klenisar tycker jag .....ps jag har inga närboende grannar -än ..
Nu pratar man ju om att genomföra gratis hjälpmedel till alla med funktionshinder... Kanske skulle man ansöka om en grävare, gärna manuell, med betoning på man Jo, vårdryggen gör sig påmind när man arbetar i trädgården. Men det är trädgården tror jag som gör att man kan behålla förståndet med ett jobb som mitt. /Åsa
Gossen Ruda
17-08-2004, 20:03
Fenjas arbetsställning är nästan värd en bild.  På tal om arbetsställningar kommer jag ihåg fru Nykom som härskade i en grannträdgård när vi flyttade hit. Hon kunde inte böja knäna i någon större utsträckning så istället vek hon sig som en fällkniv i midjan. Med raka knän och mer än handflatorna på marken! Mina fingertoppar har en dm kvar om jag försöker. I denna ställning gick hon omkring och rensade i rabatterna. När hon skulle upp i normalläge kunde hon givetvis inte komma upp av sig själv. Då fattade hon en kratta eller liknande och arbetade sig upp med händerna växelvis ovanför varandra.
kerstin z5-6
17-08-2004, 20:27
Jojo en del kvinnor är viga  allt går som sagt :)Fenja ! en bild tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|