Full version: Pelargonier
SolveigGavik
Jag har cirka 20 stycken blodröda pelargonier i krukor i smideslådor under fönster. De är oerhört vackra och har blommat sedan början av maj.

Hur gör jag bäst för att glädjas av dem nästa år igen och slippa kasta dem Källaren tror jag är för kall och där är nästan svart hela dagarna vintertid.

Kan ett hobbyrum ii anslutning till garaget kanske gå bra där fönstret ligger åt öster och vi håller en temp. på cirka 16 - 17 grader hela vintern? Kan det gå för sig att övervintra dem där en bit från fönstret? Är det något annat tips jag bör tänka på. Hur ofta vattnar jag, skall de klippas ner något innan vinteridet?

Någon som har erfarenhet.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det några plusgrader i källaren så kan du övervintra dem där, jag övervintrar mina mörkt och i en temp på runt +5C. De behöver ytterst lite vatten under vintervilan så håll dem ganska torra.
kristerh
jag tänkte testa med att förvara dem under blomlampor,
fast jag tror att vissa klarar att stå i ett fönster om man inte ger dem för mycket vatten wink.gif mina bekanta lyckas med det i allafall.
krister
Sollan
Eftersom jag inte har något bättre alternativ så har jag övervintrat mina pellisar i köksfönstret... Dra ner värmen på elementen under, om möjligt.
De brukar se risiga ut i februari men de hämtar sig snabbt.
/sollan
Anki på Öland
Hej
Jag övervintrade ett 70-tal av mina pelargoner i mina fönster förra vintern. Dom stod i rumstemratur men utan element under fönsterbrädorna. Dom fick lite extraljus av lysrör (i köket) och lågenergilampor från golv och bordslampor. När våren kom mådde dom mycket bättre än det 30-tal som fått spendera vintern i min friggebod med bara ljus från det lilla fönstret och ca 8 grader.
Kommer även iår att ha fönstrena fullproppade till bristningsgränsen. Dom har en förmåga att bli fler............... rolleyes.gif
Anki
Sollan
CITAT (Anki på Öland @ 17-08-2004, 21:57)
Dom har en förmåga att bli fler............... rolleyes.gif
Anki

Ja, det är konstigt det där...smile.gif
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon