Full version: silverbuske-rotskott
Mariaana
Läste runt lite om silverbuske....elaeagnus commutata/-angustifolia (inte riktigt förstått skillnaden) och såg att den tydligen skjuter mycket rotskott.

Är det inte bra? Går dom att hålla efter eller är dom snabba? Kan man ha en rotskottsskjutande buske i närheten/bredvid huset?

Mvh M
Inga från Närke
Hej Mariaana

Vi har en silverpil kallar vi den för. Blommar tidigt på våren med små gulgröna nästan osynliga blommor men luktar ljuvligt.
De skjuter mycket riktigt MYCKET rotskott. Tyvärr har vi den står nästan i tomtgräns och får hålla på att rensa hos grannen, men klipper man gräset ofta så går det bra + så kan man rycka bort för hand.
Är det släkt med pil som jag tror så ska du inte plantera det för nära huset så att rötter kan gå in i dräneringen. Bättre sätta en bit ifrån så du kan klippa runt om m.m. /Inga
Lena N
Såg en gång en buske som stod ½ m in i en trädgård. Asfalten på gatan utanför var perforerad av rotskott mer än en meter ut. wacko.gif
Ingo
Jag har för mig att det finns en sorts silverbuske som inte skjuter rotskott men jag är inte säker - är det någon annan som vet?

Ett annat silverskimrande alternativ är havtorn. Den skjuter också rotskott men inte alls lika agressivt.
netaave
Den skjuter mycket rotskott, men är ljuvlig med sin doft. De små silverbären som blir och sitter kvar efter lövfällningen är också mycket dekorativa på vintern.

Jag har tagit reda på rotskott och satt en häck av silverbuskar.

Här i huset görs det halsband av bären också. Torkas och lackas med klarlack. Detta funkar även med rönnbär.
Betty
CITAT (Mariaana @ 16-08-2004, 17:05)
Läste runt lite om silverbuske....elaeagnus commutata/-angustifolia (inte riktigt förstått skillnaden)

Så här står det i Den virtuella floran: "Silverbuske kan knappast förväxlas med andra buskar, arten smalbladig silverbuske (E. angustifolia), som sällsynt kan påträffas förvildad, har smalare blad, silvergrå årsskott och gulaktiga frukter. "
Betty
CITAT (Inga från Närke @ 16-08-2004, 17:51)
Vi har en silverpil kallar vi den för.

Silverpil är en helt annan buske som tillhör Salixsläktet.
Jejja
CITAT (Betty @ 18-08-2004, 23:09)
CITAT (Inga från Närke @ 16-08-2004, 17:51)
Vi har en silverpil kallar vi den för.

Silverpil är en helt annan buske som tillhör Salixsläktet.

Silverpil (Salix alba sericea) är snarare ett träd än en buske...
Den kan bli 15-20 meter hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon