Tre stycken har jag som jag köpte som sticklingar här från odla och dom är jättestora o fina och till o me fått tre knoppar en av dom men bladen börjar bli alldeles GULA

Speciellt då på den med blomknoppar så klart

Vill ju se den blomma...
Kan det vara temperaturen ute nu? Helt plötsligt blev det ju så kallt iaf på nätterna. Det är till o med tal om att frosten är på väg hit snart till Dalarna

Idag är det bara tolv grader ute, vågar inte tänka på vad det blir inatt.
Har en inglasad men ej helt vindtät altan... ska jag ta in dom där kanske?
Eller är det något helt annat tror ni?
Hoppas på svar,
Har du gödslat dem som om du vore besatt? De vill ha precis hur mycket som helst!! Om inte ge dem dubbla doser av flytande näring ett par-tre vattningar efter varandra så brukar de repa sig. Det kan nog vara en god idé att ta in dem på verandan så kan du njuta av dem en längre period, för frost tål de inte.
Mvh
Fenja
Jag läste att gula blad kan vara ett tecken på övergödsling.... Jag har gödslat kraftigt, och mina är delvis gulfläckiga här och där. Frost är det ju inte ännu, så du kan nog ha dem ute länge, de trivs med de fuktiga nätterna som är nu!
kerstin z5-6
16-08-2004, 19:00
Om det är äldre stora blad som gulnar tillhör det växtens normala rytm -där den växer blir det aldrig vinter ..
Jag är jättetrött på änglatrumpeterna, de är ju jättefina men man får ju nästan ta ledigt från jobbet för att sköta dom. I år har jag grävt ner dom i rabatten i skyddat läge och skall försöka övervintra dom ute med en massa täcke av olika slag. Har någon erfarenhet av detta?? Bor i zon 1
Hmm, fast jag tycker inte att man sköter änglarna på vintern... då står de i ett hörn i vårt hus som avlövade trista pinnar som vattnas lite då och då?
Tack tack tack!
Gödsling har dom inte alls fått för mycket av..tvärtom. Ska ge dom lite extra så får vi se vad som händer.
Tycker inte om det här oförutsägbara vädret och temp.växlingarna just nu. Poff, säger det så har man väl nån minus här på nätterna snart.
När ni övervintrar änglarna...hur stora krukor har ni då?
Jag låter dem stå i de krukor de haft över sommaren, ställer in dem i tvättstugan, där de tappar alla blad och övervintrar som pinnar. Vattnar mycket sällan. Om du haft dina på friland, så ge dem krukor som passar rotsystemen.
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
18-08-2004, 07:17
Jag har tagit stora plastkrukor och skurit upp avlånga hål längs hela sidorna. Däri har jag sedan planterat en ängel i varje kruka. Sedan gräver jag ned krukan i en jättekruka, eller på friland. När vintern kommer beskär jag ängeln hårt, gräver upp hela rotklumpen, och skär bort alla rötter utanför krukan. Sedan ställer jag krukan i en plastkasse och knyter lite löst runt stammen, och ställer in hela "sov-paketet" i källaren - kolmörkt. Under vintern känner jag på dem någon gång ibland, och är de torra får de en snöboll som får smälta långsamt ovanpå jordklumpen. Till våren tar jag fram dem (försiktigt i början) så de kommer igång, sedan planterar jag dem som förra sommaren.
hmm. tror inte jag förstod det där riktigt med skurit upp avlånga hål i krukor??
Mia, zon 3
18-08-2004, 12:09
Hur ska man förklara......?
Idén är liksom att det ska bli mycket hål för rötterna att komma ut igenom, sedan spelar det ingen roll hur hålen ser ut. Min pappa har använt en papperskorg i nät, men den börjar rosta, så det var väl inte jättebra.
Men skär hål som du vill, det funkar hur som helst!
Ah. Nu e jag med. Dom planteras alltså så även på sommaren..i dessa krukor.. Tror jag läste lite för fort där
Helmi Wahtramäe
19-08-2004, 19:53
Även jag köpte 3 änglatrumpeter genom Odla nu. Första året blommade enbart den vita. I år har gula blommat så jag tappat räkningen. Just nu har den 24 blommor och de doftar extra gott.Den röda varianten blev skär och är mer sparsam med blommor. Gula blad hade jag också men efter det att jag börjat göda varje gång med vattningen har det blivit bättre. I vintras hade jag dem i garaget i ett hörn och där dom överlevde .Få se i år.
kerstin z5-6
19-08-2004, 21:20
ute ...inte en susning .. även om du har z1
Mia, zon 3
20-08-2004, 06:18
CITAT (catlin @ 19-08-2004, 15:43)
Ah. Nu e jag med. Dom planteras alltså så även på sommaren..i dessa krukor.. Tror jag läste lite för fort där :rolleyes:
Precis - jag plockar alltså inte ur dem ur dessa krukor, de funkar liksom som "underkläder"
Sedan sätter jag bara hela rotklumpen, med "underkläderna" på, i stor kruka eller på friland. Fördelen med "underkläderna" är att det blir lätt att kapa rötterna till vintern, och att de får med sig i alla fall en liten orörd klump in.
Hoppas ni fattar mina kråkor, det låter som om jag pratar om att gräva ned troslådan på friland eller nå't.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.