|
Jag gick ut i trädgården och fotograferade några av de blommorna jag inte kan namnet på (okej, solros visste jag). Resultatet finns här: Växter i trädgården. Om ni kan namnet på någon av växterna, så lägg gärna in en kommentar till bilden.
Hej och välkommen hit! Din länk fungerar inte.... Mvh Fenja
wolkenkrabber
16-08-2004, 18:56
Tack så mycket, det verkar som om länken fungerar för vissa och inte för andra. Konstigt..
några förslag (kan dock ej de rätta sortnamnen)
första raden: bild2 knapprudbeckia bild4 salvia andraraden: bild2 näva bild3 ulletternell bild4 klätterhortensia fredje raden: bild2 nejlika
rätta mig om jag har fel..
DSCN0750.JPG Viewed: 1 time. bolltistel bolltistel
Tackar, tackar, nu börjar det likna något. Knapprudbeckia hittar jag inte på nätet. Sommarrudbeckia och höstrudbeckia finns, men jag vet inte vilken det är. Säker på Salvia? Jag letade fram en bild på blodnäva som verkade stämma? Ulleternell var lik, men inte riktigt. Är du säker? 3:e raden, bild 2 visade sig vara en Anatolisk Nejlika ... Jag har lagt till de latinska namnen där jag kunnat.
hrmmm lite nya förslag. Kolla upp Strålrudbeckia (knapprudbeckia är nog bara ett smeknamn) Första raden bild 3: någon form av höstanemon. Första raden bild 4: kan det vara drakmynta?
Strålrudbeckian är klockren. Drakmynta stämmer nog inte. Det kan ju vara någon form av ogräs också, Tyvärr finns det en hel del av den varan Tack för hjälpen. Jag tror jag har fått en ny hobby.
Det ÄR inget fel på din länk, bara proxyn som lagt ner här! Ser nu att du också fått hjälp med de flesta. Det här är en rolig hobby, hoppas vi får se mer av dig här! Mvh Fenja
bild 4 är snarare en veronika! Kanske axveronika (V. spicata)? 7:an håller jag med om ulleternell, då enda alternativet skulle vara pärleternell och den har INTE förgrenade blomstänglar. 9:an är ogräs, rätt vackert sådant ändå. Fullt av dem i vägrenen där jag bor (Skåne)...undrar om de inte heter pilört? Har glömt... Övriga bilder hade du redan fått svar på såg jag
Kattgräs
16-08-2004, 22:42
Jag tror som Nutten, axveronika är bild nr 4. (Det var i alla fall första spontana intrycket.)
Kan den näst sista vara en dunört av något slag?
Jag tror inte att nummer 7 är en Ulleternell! Anaphalis triplinervis, ulleternell har ett silverskimrande bladverk för att både stjälkar och bladen är täckta av silvriga hår. Närbild på Ulleternell.Jag tror att bild 7 är en Vitpytta. Bild på Vitpytta.Vita blomkorgar i juli-augusti. Höjd: ca 75cm, blommorna är små vita fyllda, mkt blomrik! På "Den virtuella floran" kan du läsa om Nysört och Vitpytta.
Så ja, då var alla utom ogräset spikade då, och ogräset struntar jag i, det kan jag rycka upp i kväll. Jag tackar för hjälpen och återkommer när jag har lite fler bilder, jag har bland annat en växt som blommar med nya stora gula blommor varje kväll/natt ...
CITAT Jag tackar för hjälpen och återkommer när jag har lite fler bilder, jag har bland annat en växt som blommar med nya stora gula blommor varje kväll/natt ... Kanske kan vara Nattljus ? Gunilla
CITAT Så ja, då var alla utom ogräset spikade då, och ogräset struntar jag i, det kan jag rycka upp i kväll. Och så "spikar" vi ogräset också: Rosendunört, Epilobium hirsutum/amaira.
Såja, nu har jag lagt till några nya bilder. En del anar jag namnet på, men jag inväntar hellre expertisen. Lite buskar och träd är också med nu. Du kan se bilderna här.
Rad 3, bild 4 (DSCN0758) är björkspirea, spirea betulifolia. Rad 4, bild 1 (DSCN0759) tycker jag ser ut som något slags try. Rad 4, bild 4 (DSCN0762) är ett pilträd, silverpil tror jag. Rad 5, bild 1 (DSCN0763) är en skuggbräcka, saxifraga umbrosa. Rad 5, bild 3 (DSCN0764) är förstås en rönn och jag tror att det är den vanliga sorten, sorbus aucuparia. Rad 5, bild 4 (DSCN0765) är en parkaralia, aralia elata.
Tackar, tackar, har uppdaterat. Jag la till en bild på en blomma som jag tror är en "storklocka", kan det stämma?
Så, nu är även bilden på den utlovade nattblommande växten upplagd. Den finns här. Hela bildserien finns här.
Rad 5 bild 1 är nog ingen skuggbräcka... Skuggbräcka ser ut så här: BILD Notera den vågiga kanten på de tjocka "suckulentaktiga" bladen, bladen sitter som i rosetter. Rad 5 bild 2 liknar min Frankfurtros syn. Gallica splendens. Men jag törs inte svära på att det är just en sån. Rad 6 bild 1 ser ut som en Storklocka, men det är svårt att svara på om det verkligen är det för det finns så många sorters klockor. Hur hög är din klocka?
Kan inte rad 5 bild 1 vara hjärtbergenia? De har ju ganska stora blad och får rosa blommor på stänglar.
CITAT (Betty @ 18-08-2004, 22:40) Rad 5 bild 1 är nog ingen skuggbräcka... Nej visst, du har så rätt. Jag missuppfattade skalan på bilden totalt, lade inte märke till den andra växten till höger.
Är det ingen som känner igen den här nattblommande krabaten? Den är ganska låg och utan stam. Nattljus är väl upp emot metern hög?
kerstin z5-6
02-09-2004, 14:31
Nattljus finns i alla storlekar och höjder -denna tillhör det släket
Ok, tack. Någon som vet exakt vilken sort det är?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|