Full version: Malört - beskärning
Pernilla N
Hej,

Läste i min örtabok att malörten skall beskäras på hösten, men det stod inte närmare beskrivet hur...
Skall den bara toppas, skäras ner helt, eller något mittemellan.
Malörten har blivit bra mycket större än jag hade trott, börjar närma sig två meter (!), så jag skulle gärna tukta den lite, om det går.

Hälsningar
Pernilla N
kerstin z5-6
man beskär malört för att skörda densamma -kan smaksätta brännvin till snaps tex - den blir lätt rödfärgad av malörten om en kvist får dra -1 dygn räcker, den är inte helt ogiftig .Kan göra nu i slutet av augusti eller i sepetember längre söderut
I övrigt är malört en perenn som vissnar ner av sig själv på hösten utan beskärning
Cilla
Min vissnar inte ned, den är närapå vintergrön. Har blivit en 2 meter hög och mycket bred buske här också - passar inte riktigt i kryddspiralen längre och måste bindas ihop och stöttas för att inte lägga sig ned över allt. Tur att jag planterade den på norrsidan!

Jag har hittills skurit bort döda blad och kvistar på våren, men den verkar klara sig rätt bra utan det också.

Att malört var en vacker, silvrig buske visste jag inte när jag planterade. I oktober får den flytta ut i ängen. Jag har malörtsarom så det räcker till en hel spritfabrik om någon är intresserad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon