Full version: Mystisk Rudbeckia
Pernilla N
Köpte för 2-3 år sedan en ceriserosa rudbeckia (Magnus). Den har blommat de två senaste somrarna och i år fanns där även en massa små fröplantor som jag tagit tillvara. Kul.
Men det mystiska är att i år så är blommorna inte ceriserosa utan vita!!
Inte kan den väl ändra färg helt plötsligt??
Den enda förklaring jag kan komma på är att originalplantan har dött och att den planta som blommar i år är en självsådd avkomma från den första plantan och att fröerna inte är sortäkta...???
Jag har inga andra rudbeckior än denna enda inköpta planta. Och allt tyder på att det är originalplantan som blommar, dvs plats och storlek etc.
Någon som har en idé?
Hälsningar
Pernilla N
thomaswahlqvist
Kan trösta dig med att den vita är snyggare längre tid än den du har, den blir inte solblekt som dom röda/rosa.
Nu är mina 8 sorters rudbeckior/encinaceaor som snyggast. biggrin.gif
Tesa
...har en teori.....har du bytt jord eller nåt sånt?
Jag grävde om en rabatt med flox i fjol och flyttade på dom rosa och sparade de lila och vita där dom var men jag bytte ut jorden...och i år är alla dom som var blekt lila och jättefina...alldeles rosa sad.gif ...det hade jag ju inte alls tänkt mig..
Och så har jag en gul viol som jag delade på i våras och satte ena delen i en ny rabatt med "ny" jord...och den gula violen blev...blå... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon