Jesper1986
16-08-2004, 21:47
hej alla glada
En av mina olösta gåtor är hur man ser är skillnaden mellan Gyllenbär (Physalis pruinosa) och Kapkrusbär (Physalis peruviana) å jag undrar om ni har löst denn gåta?
själv har man gyllenbär enligt fråpåsen från bröderna nelson jag köpte för ett par år sen....men under åren har man sett plantor från kapkrusbär...så jag blir alldeles förvirrad...eftersom enlig åke trudesson(för typ 5 år sen) e gyllenbär högsta längd 30 cm å få små frukter å blir lätt ogräs å e ettårig...sen sa han åså att kapkrusbär bli ca 1,50 cm hög...
jag undrar hur jag då kan få 1.80 m höga Gyllenbärsplantor mellan åren...det måste vara nåt som inte stämmer redigt in i beskrivningarna....
jag har två bilder på min nuvarande gyllenbärsplanta..förra året var den 1.8 men det finns nåt som heter vind som förstörde dess längd så man fick ta stickling..det gick hyffsat bra med sticklingen....
ha de
TeliaNet
16-08-2004, 21:56
de tillhör familjen physalis, så även japansk lykta.
kapkrusbär är det vi äter på tårtor och köper i affären.
sen har vi ju sorten judekörs.
Jesper1986
16-08-2004, 22:00
Det vet jag redan men jag frågade hur man kan urskilja de olika växterna från varran....
TeliaNet
16-08-2004, 22:09
om du känner igen kapkrusbären så liknar de om andra och vissa andra är mörka.
gyllenbäret drar väl mer åt tomat hållet om jag inte minns fel.
Jesper1986
17-08-2004, 08:11
tyvär förstår jag inte riktigt hur du menar.
fiffigafrun
17-08-2004, 15:00
Undrar samma jag... För i mitt växthus har jag nåt som såldes som Physalis och ser ut som de i affären men kanske något mindre. De är däremot inte alls lika goda tyvärr. Mer smaklösa, lite beskare också. Är det gyllenbär jag har då eller? Men plantan är rätt stor ca 1 m hög ungefär.
TeliaNet
17-08-2004, 15:50
i physalis-släktet ingår många olika små bär.
en är mörk och några är ljusa.
kapkrusen är väl de sötare medan gyllenbär drar åt tomat tror jag.
Jesper1986
18-08-2004, 08:34
aha
det ska jag kolla upp sen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.