Full version: jordgubbe i hink
netaave
Min dotter fick en jordgubbsplanta förra året som vi övervintrade i en rabatt och sedan satte i en hink i år.
Nu har den blivit med revor och på varje reva sitter små bladrosetter, hur gör jag nu för att dessa ska ta sig nästa år? Det finns inga rotämnen än iaf.
Fenja
Klipp av revorna och plantera bladrosetterna i jord, de rotar sig snabbt och övervintrar nog bäst ute i en rabatt de också.
Mvh
Fenja
netaave
Ska det göras nu?
Hur många revor kan en planta egentligen få? vår har 11 st och moderplantan är gigantisk. Blir det bär på revorna nästa år? Ska man spara moderplantan?
Fenja
Morderplantan brukar ge bär en 3-5 år lite beroende på sort. Vissa av mina plantor har över 30 revor.... det kan komma enstaka bär första året, sedan blir skörden bättre. Jag brukar låta mina revor växa till sig lite innan jag kapar och planterar dem, det går ju att plantera ända fram till tjälen sätter stopp för det egentligen. Men mina kommer ju i jordkontakt och rotar sig tämligen direkt. Emellertid stjäl revorna en del näring från moderplantan, så när är väl som så mycket annat en bedömningsfråga. Om du har moderplantan i en hink är det kanske bättre att ta dem allt eftersom och kruka, så hinner de få lite rötter och bättre förutsättningar att klara vintern.
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Kanske bättre att plantera dem i en halvhög tunna och låta revor och gubbar hänga ut med kanterna. Jordgubbstunnan (originalet) fungerar så fast jag har smultronplantor i min tunna. Man får plocka revor även om man har en tunna, det går ett grönt revkoppel över plattorna från tunnan till gräsmattan. Där hittar man en hel del nya plantor att behålla eller ge bort.

Provade också revfria smultron som fungerar bra. De måste få en vecka extra på sig att mogna på plantan men blir stora och aromrika (goda).
netaave
Jo Lindell jag såg din smarta tunna på en bild.
Jag hade tänkt sätta de här i en pallkrage, blir nog fullt i den med så många revor.

Grannen har gjort ett smart jordgubbsland, lite uppbyggt med flera rundade stenar i landet och så satt plantor emellan. Stenarna blir varma och på så sätt skyndas bärens mognad på och jag antar att revorna då läggs upp på stenarna. Måste ha varit toppen den här kalla sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon