fruberglund
Jag har i alla fall beställt för över 300 spänn, hehe. + lite andra vårlökar såklart.

Har inte så mycket tulpaner sen innan och nu håller jag på och anlägger en ny "rabatt" vid vår parkering. Det är en stor sten där som ska döljas av en buske och så ska jag sätta tulpaner längs med berget som är alldeles brevid.

Min favorit är Ballade.
Betty
Jag beställde i torsdags. biggrin.gif Det var ingen konst att komma över 400:- heller... rolleyes.gif
Tulpaner kan man inte ha för mycket av! wub.gif
Förutom tulpanerna Ballade, Mariette, Queen of Night och Caroussel så blev det ett par allium, några narcisser och ett par liljor.
Smekajsa
Håller som bäst på att planera min vita rabatt

och funderade över lite vita lökblommor till våren....

i samma stund får jag e-mail om odlas erbjudande

och vad finns där tongue.gif tongue.gif om inte ett vitt "lökpaket"

+ lite andra vita sorter

mums
Ellebo
Jag har också beställt lökar, och det blev väl lite mer än vad jag tänkt. Doftande tulpaner t.ex lät väl spännande. Allium tycker jag är så jättefin med lite underplantering av t.ex. geranium eller varför inte gyllenlack orange till lilla läckera allium. Är det någon som förresten vet om allium skall ha mycket näring och vatten mina blir mindre och mindre tycker jag. Skall i allafall bli spännande att se hur det är att beställa på postorder men det borde ju vara riskfritt med lökar! Man skall eg. plantera så mycket som man har råd och tid med för man uppskattar ju dom där första vårblommorna. wub.gif
Lars-Olof Arvids
Det är härligt att planera vårens blomning nu när hösten närmar sig. Botaniska tulpaner och narcisser som är lämpliga till förvildning kan jag inte motstå på min naturtomt, och lite mer krokusar är ju inte fel heller. Konstigt nog lyckades jag begränsa min beställning till strax över 300 kr! smile.gif

Olle
Cilla
Jag beställde också. Botaniska hyacinter, tulpaner mm har jag bra erfarenhet av. Har man tålamod sprider de sig, och rådjuren går hellre till grannens större. Men inte är de här Odla-erbjudandena särskilt billiga inte, jag hittar dem för lägre pris i affärerna här, men de kommer så sent. Hoppas dessa kommer tidigare och har lika bra kvalitet som tidigare beställda växter haft.
Maria i Helsingborg
Här blev det en sam-order med syrran och styvfar på dryga 1200:- på Bakker! Jag minns så LYCKLIG jag blev i våras när jag upptäckte de då rätt få tulpanerna vi hade i vår, för oss, halvår-gamla trädgård. Nästa vår vill jag att det skall EXPLODERA av färg och form när våren kommer wub.gif
fruberglund
CITAT (Ellebo @ 17-08-2004, 12:46)
Skall i allafall bli spännande att se hur det är att beställa på postorder men det borde ju vara riskfritt med lökar!

Jag har beställt innan på Odla.

Mina två hostor, mina två höstanemoner, min astilbe som blev underbart kritvit och blommade länge och två andra som jag inte kommer ihåg vad de heter.

De har varit jättefina och jag är supernöjd!
Betty
Jag med har beställt på Odla tidigare - flera gånger, både frön, lökar och perenner. Jag har alltid varit nöjd med mina beställningar.smile.gif
Som Cilla sa så är erbjudandena inte alltid så billiga. Men i gengäld så innehåller de ofta sånt man inte så lätt får tag i på andra ställen!
Cilla
Har också beställt från Odla förut, och de har hållit god kvalitet. Kanske inte alltid så ovanliga sorter, eller så innehåller paketen en lite ovanligare sort bland de andra som man måste köpa till.

Jag är inte helt överens med att jag handlar så här, jag vill hellre välja en sort i taget och komponera själv. Och jag vill helst inte trilla dit på att handla för en viss, smart uttänkt summa för att få en liten påse med botaniska tulpaner som man kan köpa i varje plantbutik...

Men jag är tillräckligt överens för att gå på alltihopa och göra något köp - nästan varje gång! Dessutom är det kul när de kommer med posten.
Berith
CITAT (Maria i Helsingborg @ 17-08-2004, 13:31)
Här blev det en sam-order med syrran och styvfar på dryga 1200:- på Bakker!

Ojj! ohmy.gif Har du beställt av dom tidigare? Och blivit nöjd med vad du fått?

Jag kollade igenom Odlas erbjudande igår. Mycket inspiration fanns det där! biggrin.gif Nu gäller det bara att bestämma var det "måste" finnas tulpaner och annat nästa år och sen bestämma vad som ska inhandlas.
Kattfot
Lyckades inte heller låta bli att handla lite.... några tulpaner, rosa liljor och den mörka klockliljan som jag funderat på ett tag nu rolleyes.gif . Jag blir ofta så himla velig ute i butikerna, tar upp och lägger tillbaka alla möjliga påsar, sen slutar det med att jag inte köper något alls eller något som jag senare undrar varför jag köpte egentligen.
fruberglund
CITAT (Berith @ 18-08-2004, 06:39)
CITAT (Maria i Helsingborg @ 17-08-2004, 13:31)
Här blev det en sam-order med syrran och styvfar på dryga 1200:- på Bakker!

Ojj! ohmy.gif Har du beställt av dom tidigare? Och blivit nöjd med vad du fått?

Vad är Bakker?
Lars-Olof Arvids
Det är en lök- och fröfirma som jag inte har någon personlig erfarenhet av, men som brukar bli rejält sågad i detta och andra forum.

Olle
Heléne_Hbg
Jag sitter som bäst och gör en planterings- och funderingslista med hjälp av lökerbjudandena på Odla. Min sambo kommer att skrika högt...

En fråga bara, exakt vad innebär det att jorden ska vara väldränerad? För på framsidan där jag tänkte ha tulpaner och där det redan dyker upp lite snödroppar, vitsippor, tulpaner och narcisser tycker jag mest att det ser ut som kompakt lera. Det känns så också när jag förgäves försöker dra upp ogräs där.

Kan man sätta både lökar och marktäckande växter nu i augusti/september? Så jag kan slippa undan del av ogräset nästa år? *skratt*

Heléne
anna.
Hm, vad är det som är felet med Bakker? Dålig/utebliven leverans? Fel växter? "Sjuka" växter? Jag funderar på att beställa därifrån men vet inte om jag vågar eftersom det ofta talas om detta företag i negativa ordalag... unsure.gif
fruberglund
Har varit in på Bakkers hemsida och kollat lite och de har ju 5 års växtgaranti på perenna växter så varför klagar folk då? Det är väl bara att ringa och klaga om man fått skräp rolleyes.gif

Tyckte dock inte de var speciellt mycket billigare än Odla så jag fortsätter nog med Odla och den lokala plantskolan sålänge, Odla har jag ju i alla fall god erfarenhet av sen tidigare smile.gif
Cilla
Helene - väldränerat innebär i första hand att vatten och fukt inte står länge. Scilla m fl som du nämner har större tolerans mot sådant än andra växter.

För perenner kan du förbättra lokalt genom att gräva lite större och djupare än för tåliga lökar och blanda befintliga jorden med grov sand, grus och mullämnen (kompost, löv, kogödsel).

För träd och buskar som vill ha väldränerat behöver man ibland göra större grävningar och avleda vatten med diken, rör etc.
Heléne_Hbg
Tack, Cilla! Fast usch, mer jobb.. *skratt*

Heléne
fiffigafrun
Får jag tipsa om http://www.verberghe.nl Detta är en välkänd lökleverantör på Allt-om-trädgårds forum. Ca halva priset jfr mot Odla och mkt större sortiment. Man måste beställa för minst 90 euro för att få fraktfritt hem. Har testat två gånger o det är fina lökar.
fruberglund
Det får du gärna göra biggrin.gif

Lite jobbigt dock om man inte kan holländska för jag hittade ingen engelsk länk.
Åsa, mälardalen zon 2
Här är länk till Verberghes engelsktalande sida:
http://www.eurobulb.nl/index1.htm
Vitsippan
Att handla tulpaner eller andra växter, frön eller lökar är lätt. Börsen blir lätt tom...
Berith
Dum fråga kanske, det står säkert nånstans... blink.gif

Passar växterna från odla.nu överallt? Jag menar alla zoner. Eller hur funkar det... unsure.gif Växterna som säljs är väl inte "svenska" utan kommer utifrån nånstans?

Nu när jag blivit med trädård kan ju också jag börja utnyttja odlas erbjudanden så det kan vara bra att veta. biggrin.gif
kerstin z5-6
jag köper allt här
Blombollarna smile.gif verberge Detta är den engelska länken
-Bakker har ingen garanti alls !!!! mad.gif mad.gif mad.gif Du får ett värdelöst kort tillgodo på deras mögliga blöta döda lökar o växter -sen är du portad -du kan sända in nya returbest hur många ggr som helst -du får inget ..
De erbjuder bara detta, aldrig pengar
Du tas automatiskt bort ur kundarkivet och får inte katalogen längre ,om du reklamerar
Skitfirma !!!!
tacka vet jag ovanstående ,hollänska företag som fö inte hörihop med AoT på ngt sätt , men är välkänt på det forumet :)10 st Ballade kostar tex 28! skr
Just nu säljs 100 vanliga blandade tulpanlökar för 80 skr
Betty
CITAT (Berith @ 20-10-2004, 12:37)
Dum fråga kanske, det står säkert nånstans... blink.gif

Passar växterna från odla.nu överallt? Jag menar alla zoner. Eller hur funkar det... unsure.gif Växterna som säljs är väl inte "svenska" utan kommer utifrån nånstans?

Nu när jag blivit med trädård kan ju också jag börja utnyttja odlas erbjudanden så det kan vara bra att veta. biggrin.gif

De funkar då ända uppe hos mig i Luleå, zon 6. I stora drag kan man säga att det som vissnar ner på hösten (eller är så lågt att det täcks av snön) det klarar vintern i höga zoner. Det är de växter som sticker upp ovanför snön som riskerar att frysa om de inte är så härdiga.
Man brukar t.ex säga att det är onödigt att beskära rosor och prydnadsträd här i norr - vintern sköter den saken!
Berith
Aha! Tack Betty. smile.gif Då ser jag fram emot 2005 års erbjudanden när dom kommer.
kerstin z5-6
Vad gäller verberge så säljs där samma tulpaner som finns i alla vanliga butiker i Sverige -övriga lökar och knölar , tja står det frosttender så tål den inte frost utan är en krukväxt -men de allra flesta går utmärkt att odla ute i z5-6
CarinaA
Jag betällde hem av några av tulpanerna i odlas erbjudande, bl a doftpaketet och nån papegojtulpan. Sen blev det en massa krokusar, narcisser, pärlhyacinter (den tvåfärgade gillade jag), mm.

Nu har jag en fråga: är det nån som vet nånstans där de säljer snöklockor eller snödroppar? Jag har inte hittat nåt i handeln än. Inte för jag letat ivrigt precis heller... Jag bara älskar snöklockorna! wub.gif

Mvh Carina
Kajsa
Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik/ Lund

Dom har 14 olika sorter av snödroppar ( Galanthus) och 7 sorter av Snöklocka ( Leucojum )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon