Full version: Sniglar
Helmi Wahtramäe
Det har inre varit någon succe med växthuset i år. Dåligt med kart och nu småsniglar som äter upp tomater som börjar bli mogna. Det är ena små rackare inga stora mördarsniglar eller så. Inget vidare fräscht att ta in tomater med hål i. Inte kan man väl använda snigelgift????? mad.gif
Fenja
Plocka bort så många du kan för hand och sätt en planka eller något som tröskel så de inte kommer in i växthuset om du har dem där. Annars kan en vällpappskiva över krukan fungera som spärr så att de inte kommer upp. Har du dem i friland, kan du kanske strö en ring av snigelstopp runt odlingsytan.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Ätna tomater, kolla så det inte är grönsaksfly också. Grönsaksfly = larver som är gröna till brunaktiga med ljus rand på sidan. De brukar kunna gömma sig ganska bra och de tuggar friskt på frukterna, skaka lite på plantorna då brukar de flesta trilla ner på marken och rulla ihop sig. Gå och skaka plantorna med jämna mellanrum så att du begränsar mängden larver.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag var ute bland mina tomater och trots att jag skakat och plockat flera gånger förra helgen hittade jag en ganska stor grönsaksflylarv som jag fångade på bild:

Inga från Närke
Hej

Jag har betydligt större djur i mitt växthus men de har bara 2 ben gissar jag.
Hade i söndags minst 5 slanggurka, i torsdag när jag skulle hämta så fanns det inte en enda kvar, någon hade varit och plockat bort alla.
Som tur var så hade de inte tagit tomaterna, men man undrar varför bara gurkorna. /Inga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon