beckis
Det verkar vara fler som tagit upp det här ämnet tidigare, men jag hoppas kunna få lite mer utförliga svar... smile.gif . Sist jag hade problem (med vad jag skulle odla på min nord-balkong) fick jag alldeles utomordentligt bra hjälp av er (fjäsk, fjäsk)!

De växter jag har som jag vill försöka övervintra är en gräslö, en dragon (har tänkt att klippa ner båda och frysa in det gröna), en veronika, ev några gröna marktäckare (som jag inte har köpt än) samt lite annat smått och gott som jag inte kan namnen på... ÄR det någon som har några bra tips när det gäller just de här växterna? För övrigt bor jag i Borås.

Om jag har förstått det hela rätt så ska man först och främst satsa på en stoooor kruka, men enligt vissa så kan man även klara en del växter i lite mindre krukor... Förvirrande. MEn eftersom jag inte har en så förfärligt stor balkong så blir det nog någonting däremellan. HAr någon ett bra tips på en stor "kruka" eller något liknande som man enkelt kan få tag på? Den behöver ju inte vara så snygg...

Eventuellt kan jag hitta något att isolera lite med, men det bästa är alltså snö? Får se hur mycket det blir av den varan i Borås... tongue.gif

Jag har läst någonstans om ett medel man kan stoppa i jorden för att förhindra att det fryser - ska man satsa på det?

Och vattna skulle man göra lite när det var plus-grader, eller?

Är det något annat man ska tänka på? Jag är helt novis på övervintringsområdet... wacko.gif

TAcksam för hjälp!
beckis
beckis
Jag kom på en fråga till: Om man har växter i små krukor som man vill övervintra, kan man gräva ner hela krukan då eller ska man plantera om den i den större krukan?
kristerh
Ju större kruka desto bättre, håll dem fuktiga men inte genomblöta, vattnas vid plusgrader men bara om du ser att de är torra, skyddas mot vårsolen med någon slags skuggduk.
Lättast att få de som är i småkrukorna att överleva är att gräva ner dem om du inte har någon tomt så ta ur dem ur småkrukorna och plantera dem i den stora över vintern.
Jag har aldrig hört talas om något medel mot förfrysning wink.gif
kan det vara bluff..
Snön är givetvis den bästa täckningen, men om du bor i borås har du väl ganska milda vintrar wink.gif
Försök att köpa plantor som tål höga zonvärden ju högre desto större chans att de klarar vintern, veronikan är väl en sådan som klarar det mesta. Dragon vet jag inte om den går att övervintra wink.gif
frigolit är ett bra isolermedel som är lätt att få tag på.
bygg en "låda" runt krukan som du fyller med frigolitchips, men jag tror inte att du behöver det i borås
krister
kerstin z5-6
Om "krukan inte behöver vara så snygg -Kanske stora frigolitbackar med jord i skulle hjälpa en del ..tveksam om du kan övervintra allt men det mesta -Gamla mattor under och nån plastskiva mot alltförmkt regn kanske
evarina
Gräslök behöver man inte packa in. min glömde jag i en liten platskruka på balkongen i vintras och den lever och frodas.
Man kan köpa Frigolitblock för en billig penning på byggvaruhus. Det har jag använt runt mina krukor och de har klarat sig ypperligt.
Tänk på att låta jorden torka ganska mycket så är det mindre risk för att rötterna fryser sönder.
När det börjar bli varmare är det bra att spraya vatten på växten så den får lite fukt utan att man riskerar att det fryser.
Tänk på att isolera UNDER krukan.
Lycka till!
beckis
Tack för alla tips! Jag har fått en idé på vad jag kan använda som kruka: vi har några gamla ölbackar (de där utan fack) som jag tänkte lägga beslag på och klä med en svart sopsäck på insidan, som jag fyller med jord. På något vis tänkte jag också lägga frigolitbitar runt påsen, och göra hål i påsen så man kan dränera lite. Blir det väldigt kallt kan man ju lägga frigoliblock runt omkring också.Det kankse inte blir supersnyggt men säcken är ju stor så den täcker ju utsidan också!

Tack igen! Nu känns det somom jag har koll på läget! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon