Eva Swahn
I TV-programmet Sommartorpet igår kokade en målare sin egen Falu rödfärg.

Häri blandades järnvitriol för att som det sas "det har ett visst skydd mot röta". Men stämmer det?

Sen skulle väl ingen våga blanda ihop färg efter det summariska inslaget. Vad menade de egentligen med att färgen skulle koka lite till för färgen krympte - eller vad de sa.

För oss som kan se dansk television har de haft en liknande serie under våren med att ställa i ordning ett sommarhus. Här ägnades t.ex ett helt program bara åt hur man slipar och efterbehandlar ett trägolv. Mycket informativt och utförligt.
sommarstaden
Håller med dig.
Jag har tröttnat på sk--en.
En massa trendputtar som leker med gamla hus.
Vad kan detta program ge en stugägare utan egen sedelpress.
mad.gif Bordet av en gammal rostig sågklinga var droppen.
MVH
sommarstaden
*Molly*
Hej, gå in på svt.se och sök på sommartorpet i innehållsförteckningen. Klicka på tidigare högst upp på sommartorpets sida, där får du en beskrivning av hur man koka rödfärgen eller slamfärgen som de kallar den.

Molly
-asno-
Jo, järnvitriol har en viss skyddande effekt på trä, vad den däremot inte förmår är att skydda mot solens UV-strålar.

/Åsa
Cilla
Vi hade detta med järnvitriol uppe för en tid sedan, med faktaartiklar från när och fjärran om jag inte minns fel. Färgen verkar ha viss antimögeleffekt en tid, men inte särskilt effektiv. UV-skydd ger den inte alls.

Jag har använt den på huset och den verkar snarare ha viss föråldrande effekt - precis den jag ville åstadkomma. Torrsprickor i yttersta millimetrarna i träet, lite ojämn grånad mm. Den panel som är obehandlad är numera nästan lika grå men ser yngre och piggare ut. Till saken hör att panelen är mycket grov med vankant. den kommer överleva mig också med vitriolen.
MRLINDELL
Det finns lika många färgmakare som det finns TV-människor, alla gör på sitt sätt och det är DET ABSOLUT BÄSTA så klart. Detsamma om odla på radion igår, en heltråkig kärring som kunde allt och var bäst i hela världen.
Jag tycker också det är tråkigt att det saknas VETENSKAPLIGA FAKTA i nästan alla program inom dessa teman nu förtiden. Det gäller även odlas forum!! Allt för kategoriskt många gånger helt destruktivt. De som apar efter och tror på det får skylla sig självt.
Oljeförstärkta färger även Falu rödfärg fungerar hyffsat bra och man kan inte måla det på trävitt om man vill undvika röta som i torpet igår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon