Monica J
17-08-2004, 09:52
Hejsan!
Jag såg den fina bilden på persikan i en annan tråd här i Forumet och en sån vill jag också ha!
Nu ska jag ta bort ett gammalt, dåligt plommonträd i höst.
Läget är Stockholm zon 2, sol från ca kl 11 till kvällen, på liten gräsmatta mellan kedjehus med lä från två håll (nordost ca 2 m till husvägg, och sydväst ca 4 m till husvägg).
Tror ni det skulle fungera att sätta en persika där? Vad ska jag tänka på vid planteringen? Kan jag plantera nu i höst? Hur stort blir ett persikoträd?
Är Frost den bästa sorten i Stockholm? Såg att det fanns en som hette Red Heaven som skulle klara -35, vet ni nått om den?
Tacksam för alla tips!
Mvh
Monica
Läget låter bra för ett persikoträd. Man kan plantera krukodlad persika när som helst så länge jorden är grävbar. Planterar man nu får trädet tid att etablera sig lite innan tjälen, men man måste å andra sidan se till att vattna om det inte regnar.
Alla prunus gillar genomsläpplig jord, och därför kan det vara bra att blanda ut befintlig jord med grovt grus eller grov sand om den är lerig eller kompakt.
Gräv brett, ca 1,5 m i diameter, för att hjälpa trädet att söka näring de första åren. Där bebhöver det inte vara djupare än 30-40 cm. I mitten av denna växtbädd gräver man lite djupare, någonstans kring dubbla krukdjupet och bredd som dubble krukbreddedn. Har man fuktig eller kompakt jord bör man gräva lite till och lägga 10-20 cm dräneringsgrus där. Är det snustorrt kan man få vidga hålet lite.
Häll vatten i gropen, ett par-tre hinkar, innan du sätter ned trädet. Har det sjunkit undan inom ett par timmar är det lagom dränerat. Har det inte bör du gräva en gång som sluttar nedåt, frånm hålet. Där kan du lägga sten eller dräneringsrör. Inga fruktträd gillar att stå i stillastående vatten.
Stampa till jorden under roten innan du ställer ned plantan så att den inte sjunker ned när du planterat.
Den befintliga jorden utblandad med trädgårdskompost eller oförbrunna löv brukar vara bästa grunden. Sedan kompletterar man med det som behövs; grov sand om det är lerigt, kogödsel om det är mager jord.
På våren kan man i vilket fall som helst mylla ned kogödsel strax under markytan. Nu på sensommaren bör man vara lite försiktig med gödningen.
Planteringsjorden i handeln består av gödslad torv, och den brukar inte hålla strukturen lika bra som kogödsel, grus och löv eller trädgårdskompost.
Kolla trädets rötter innan du köper. Går de som är lite grövre runt runt i krukan kommer trädet inte att ta sig. Lite rotsnurr kan ett träd klara, och de löser man försikrigt upp med fingrarna + skär in med sekatör. Där man skär i rötter bildas nyta finrötter snabbt, som trädet tar upp näring med.
Jag planterade ett "Frost" för tre år sen men det dog efter första vintern.
Det kan ju var en tillfällighet, men Frost är lite oprövat ännu.
Jag köpte i allafall ett nytt träd som heter "Reliance" på Zetas i Skärholmen,
planterade det i samma grop som det gamla utan att göra någonting och
det klarade inte bara vintern utan det finns 5 st stora persikokart på det i
år. (Bor strax söder om Stockholm)
Det var roligt att höra om Reliance! Den är inte planterad och utprovad så mycket som Frost och Anna Helena. De två senare var länge de enda man lätt kunde få tag i, och de har inte visat sig vara så härdiga att t ex E-plantgruppen vill ha dem.
Ludvig Johansson
19-08-2004, 09:19
Hej Cilla mfl
Jag köpte och planterade en persika frost i våras. Kan det vara så att den är dåligt härdig hos mig (zon 3 på det 4:e)? På etiketten stod det att den ska vara härdig till zon 5, och jag har för mig att jag läst något liknande i Bonniers stora trädgårdsbok av Karin Berglund mfl.
Fast om J-sons frost dog (i zon 2?) så verkar det ju inte bättre. Ändrar man härdigheten hos inarbetade sorter/namn, eller ger man den nya varianten ett nytt namn?
Har man tur och år med goda klimatförhållanden kanske man kan klara ett Frost i zon 4-5, men E-plantgruppen tycker inte att den är härdig nog för att rekommendera alls i landet (www.eplanta.com). Sorten Anna Helena ansågs en tid vara mer härdig men den togs bort i E-plantsystemet också.
Jag skulle inte tro att man gjort något med sorten Frost utöver att ha skrivit nya optiminstiska skyltar med nya zonangivelser för den. Normalt när man hittar eller korsar fram en ny sort får den ett nytt namn. Men i Medelhavsländerna finns det säkert minst lika många persikosorter som det finns apelsinsorter (60 st i Spanien), så det gäller väl att hitta en frö eller ympkälla som står i kallaste möjliga läge när man ska kunna sälja till oss nordbor.
Ludvig Johansson
20-08-2004, 10:00
Så det finns ingen persika som man med något så när säkerhet kan säga funka i zon 3 eller högre? Jag hittade inga persikor listade hos eplanta, är det för att de sorter som säljs anses för opålitliga eller har man inte hunnit med att kolla dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.