|
Full version: Tankenötter
Kakaduan
17-08-2004, 10:29
Ni som gillar tankenötter typ flugan i flygplanet; här kommer en till (från en lista som arkitektföretaget Sweco har publicerat):
Du står längst bak på ett tåg som går i 200 km/tim. I handen har du en pistol vars kula går i 200 km/tim. Vad händer när du skjuter kulan rakt bakåt? Trillar den rakt ner?
Sug på den ni!
Kakaduan
CITAT Du står längst bak på ett tåg som går i 200 km/tim. I handen har du en pistol vars kula går i 200 km/tim. Vad händer när du skjuter kulan rakt bakåt? Trillar den rakt ner? Såklart den inte gör  . Men frågan är väl varför den inte gör det? Eftersom tåget håller en jämn hastighet och inte accelerar eller bromsar, så blir ju allt i tåget som "ett eget system", en egen liten värld liksom. Tänk på hur hela jorden rusar fram i universum i hiskelig fart. Om inte allt vore "relativt", herreminje så allt skulle fara runt efter eget huvud... /amaira
Caprice
17-08-2004, 11:07
Kulan far väl fram i 200km/h inne i tåget, så klart... Däremot, om man mäter hastigheten på kulan utanför tåget, så kanske det blir drygt 400km/h.....  eller....? Caprice
Caprice
17-08-2004, 11:10
Som ni märker tänkte jag fel, det var ju om man skjuter framåt.... Mäter man kulans hastighet utanför tåget kanske det blir.... 0km/h... Caprice
Caprice
17-08-2004, 11:12
Ännu värre, om kulan flyger fram i 190km/h, vad händer då...?? Caprice
Kakaduan
17-08-2004, 12:27
Kulan faller rakt ner! Inte rakt ner mot golvet i tåget, som ju rör sig, utan rakt ner vid den plats tåget befann sig när den avfyrades!
Så var det med detta.
Kakaduan
gmasterb
17-08-2004, 14:35
Ehh.. Det borde snarare vara så att i avlossningstillfället så står tåget på 0 och kulan far "bakåt" där tåget kom ifrån, Eftersom att du skjuter från en fast punkt vid det tillfället. Alltså borde kulan gå i 200km/h eller strax där under eftersom att man möjligtvistappar lite effekt eftersom att det är luftmotstånd.
//Stefan
gammelnalle
17-08-2004, 19:26
Prima detta är ett tankeexperiment så man får bortse från de faktikska omständigheterna att kulans hastighet inte är konstant, att det finns luftmotstånd etc.... Nu tänker jag högt (och avslöjar hur dum jag är): 200km-> 200km <- =o kulan bör alltså falla (som kakaduan sa) ner mot "utan rakt ner vid den plats tåget befann sig när den avfyrades!" DEN ekvationen köper jag!!! 50öre bjudet!!  jo jag glömde ju 200km/h = 55,5555555 (FLER ÄN 3 decimaler...  ) meter per sekund.
CITAT (cic @ 17-08-2004, 20:34) Men jag är en jävel på rättstavning och gramatik! Alltid nåt..  Jo jo... det stavas väl ändå grammatik! Jag gillar tankenötter - men då ska jag helst kunna svaret förstås...
gammelnalle
17-08-2004, 19:54
CITAT (Berith @ 17-08-2004, 20:39) CITAT (cic @ 17-08-2004, 20:34) Men jag är en jävel på rättstavning och gramatik! Alltid nåt..  Jo jo... det stavas väl ändå grammatik! Jag gillar tankenötter - men då ska jag helst kunna svaret förstås...  Nu tar jag dig på dina horn (Det handlade ju om nöt....) Berith: Tror inte alls du vill VETA svaret; då är det ju ingen tankegåta/nöt... men det får ju inte vara så man känner sig som man gjorde i skolan (JAG TALAR FÖR MIG NU...) man skall ha en susning.... men känna att det kittlar... KANM det vara rätt eller ligger det en uggla begrven i mossan här.... då triggas iallafall mäster bezzerwisser
 Hmmm.... Joo... så är det nog... kanske... Fast jag vill i alla fall kunna svaret! Eller mera.... jag vill förstå hur jag ska tänka för att eventuellt komma fram till svaret. Liksom.... Neej, jag vill kunna!!
Kakaduan
18-08-2004, 09:13
Åååååkeeej! Här kommer en till (ur Swecos samling) som vi får se hur ni klarar av. Du står framför en spegel. Du ser sin mössa men inte dina skor, så du tar fem steg bakåt. Ser du allt nu?  Kakaduan
CITAT (Berith @ 17-08-2004, 20:39) CITAT (cic @ 17-08-2004, 20:34) Men jag är en jävel på rättstavning och gramatik! Alltid nåt..  Jo jo... det stavas väl ändå grammatik! Jag gillar tankenötter - men då ska jag helst kunna svaret förstås...  Vilken groda! Måste börja med att inte skriva så fort.. Samt att korrekturläsa innan jag trycker på "skicka svar"-knappen.. Men jag håller med dig, gillar tankenötter! Läser frågor och svar och hoppas på att nåt ska fastna.. Älska att titta på "Hjärnkontoret"!
CITAT (cic @ 18-08-2004, 10:40) Nog heter det väl... ÄLSKAR att (inte älska att) (annars bryr vi oss inte om flevstavningar... då skulle vi bli som han på listan om att bta glödlampa..) fjodor
pepparmynta
18-08-2004, 12:45
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|