Heléne_Hbg
Jag har lite dåligt samvete som använder er som något uppslagsverk men det är hemskt svårt för mig annars att ta reda på vad sjutton det är för någonting jag har i trädgården.

Okej, till att börja med: Min man vill kapa en "häck" (en hög en) vid carporten i samband med att vi bygger om den (carporten alltså) till garage. Vad är detta och är det okej att kapa dem till jämnhöjd?

Nästa fråga: Vi ska utöka köksträdgården och flytta en del växter som vi anser hör hemma någon annanstans. De tidigare ägarna hade gjort något litet extrarum av häcken som omger trädgården och först trodde vi att det rummet var ett kompostutrymme. Det var det inte. Just nu är jag mer benägen att tro att det varit en "barnkammare" - här finns en liten krusbärsbuske, ett valnötsträd (som vi ska flytta på), en gänglig stackare med bär som ser ut som blåa små hallon fast fyllda som björnbär (enormt gott!) samt då en buske som jag inte för mitt liv kan identifiera. Någon som känner igen denna blanka skönhet?

Tack på förhand för hjälpen. Jag antecknar allting i en bok, så jag hoppas att jag inte ska behöva ställa samma frågor nästa år för att jag har dåligt minne. :-)

Heléne
kerstin z5-6
Häcken ser ut som tuija men är svårt att se o avgöra på så långt håll?
Är det tuija går den att kapa men hur mkt ? frågan är om det blir snyggt ?

Närbild av barr skulle hjälpa -
Den blanka busken -Hur långa är bladen ?finns taggar ?
Den liknar min Rosenkvitten men säker är jag inte alls ..
wolkenkrabber
1 tror ja e thuja

2 tror ja e lagerhägg eller något dylikt
Heléne_Hbg
Tack, tack, tack. :-) De där skyhöga sakerna på första bilden har väl inte några barr egentligen... Kan se om jag får en bättre bild imorgon (det började spöregna när jag väl skulle gå och ta närbilder).

Blanka bladen är nog mellan 5 och 15 cm långa beroende på ålder. Inga taggar vad jag märkt.

Heléne
Heléne_Hbg
Det finns iallafall bilder på själva bladen nu, jag la upp en sida om det här: submiss.net/identifiering.html

Heléne
Åsa, mälardalen zon 2
Har du bilder på den gängliga stackaren med frukter som liknar björnbär, är det ett träd så kommer jag att tänka på mullbär men de är ju kända för att inte sätta frukt som unga.

Ofta går det ganska bra att kapa ner tujor hårt (tidpunkt: gärna runt april)men är de breda kommer det att vara brunt i mitten ett bra tag innan grenarna har börjat skjuta nya skott som döljer det bruna. Thujor skjuter inte nya skott från brun gammal ved utan det är de gröna partierna som får skjuta nya skott som sedan får dölja det döda.
Heléne_Hbg
Angående den gängliga stackaren. laugh.gif Den ser faktiskt ut som en mycket späd björnbärskvist och tyvärr har jag inga fler bär som jag skulle kunna visa. Blommorna ser också ut som de på björnbärsbusken. Men det bäret jag åt tidigare i sommar var mellanblått (inte blåsvart), litet som ett mindre hallon, fyllt som ett björnbär, sött och alldeles makalöst gott. Jag har aldrig ätit ett så gott bär så jag är lite kinkig över att jag inte vet vad det är. wub.gif

Såg nu när jag var ute och fotograferade att den revar sig utav bara helskotta också.

Heléne
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt virtuella floran är blåhallon vanliga i skåne så det kanske är ett blåhallon för de har ganska blå hallon men enligt virtuella floran ska de vara sura, de ska dock kunna korsa sig med björnbär så det kan ju också vara någon form av korsning som blivit mer smaklig.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus...us/rubucae.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon