Full version: Inne-pelargoner
Ulrika på balkongen
Hej!

Jag har många pelargoner på min balkong och de klipps ner och får ha en tuff (men frostfri) vinter därute tills det är dags igen, men jag vill gärna ha några som står inne på fönsterbrädan också. Hur gör man för att de ska vara så pigga som möjligt till nästa vår?

Vill pelargoner ha vintervila eller klipper man ner och ställer svalt för att man inte har plats med dem inne i värmen?

Tack och hälsningar!
Ulrika
Fenja
Jag övervintrar alla mina inomhus i fönstren. Det ramlar av en förfärlig massa blad när man tar in dem från utomhusvistelsen och de ser allmänt tråkiga ut. Jag brukar frisera mina allt eftersom och vänta med den stora klippningen till frammåt vårkanten. De går i vintervila och blommar inte under denna period, men behåller en del av bladen. Vattna mycket sparsamt.
Mvh
Fenja
kristerh
CITAT (Ulrika på balkongen @ 17-08-2004, 12:59)
Hej!

Jag har många pelargoner på min balkong och de klipps ner och får ha en tuff (men frostfri) vinter därute tills det är dags igen, men jag vill gärna ha några som står inne på fönsterbrädan också. Hur gör man för att de ska vara så pigga som möjligt till nästa vår?

Vill pelargoner ha vintervila eller klipper man ner och ställer svalt för att man inte har plats med dem inne i värmen?

Tack och hälsningar!
Ulrika

Om du har möjlighet att ha dem på balkongen och de inte fryser behöver du väl inte klippa ner dem wink.gif
man klipper väl ner dem för att de inte ska skena i väg och ta stor plats på sin vinterförvaring.
Om du har dem på balkongen och har möjligt att ge dem extra ljus så kommer du att få väldigt pampiga pelargoner när våren kommer, då är det bara att sköta dem som vanligt.
krister
Ulrika på balkongen
Ahaaa, kristerh, det du säger där var intressant! Behöver man inte klippa ner dem? Det trodde jag man gjorde för att fräscha upp dem och deras livsvilja liksom... Men det behöver man inte göra menar du? Berä'tta gärna mer, jag är idel öra!!!

Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon