Full version: Franks dragon
Zanna
Jag har köpt en planta fransk dragon för någon månad sedan. Nu är det vit-grön beläggning i jorden, som jag antar är mögel, men plantan ser bra ut. Är det vita mögel och ska man byta jord eller är det bara att slänga hela plantan. Varför blir det så? Plantan står i ett öst-fönster.
Fenja
Kanske jorden har varit så blöt att den möglat? Det bästa du kan göra är nog att kruka om den i ny jord. Sedan tror jag att fransk dragon trivs bäst ute egentligen...
Mvh
Fenja
Gurkan
Många plantor jag köpt, t.ex lavendel, rosmarin och fransk dragon, har haft lite tunn mossa i sina krukor. Kan det vara det du har ?

I vilket fall som tror jag att du kan skrapa bort det översta av jorden och hälla i lite ny jord, täck med lecakulor eller småsten och vattna sparsamt.
Att täcka ytan med något gör att jorden inte torkar ut lika snabbt vid ytan och fuktigheten blir jämnare i hela krukan och borde ju motverka att det växer saker ovanpå jordytan.

Dragon vill stå torrt och det ska absolut inte vara så blött i krukan att mögel trivs. Står den ute så flytta den så att den får skydd från det värsta regnet.

Större kruka gör också att det blir lättare att hålla en jämn fuktighet.
Zanna
Tack för hjälpen! Jag ska byta jord och lägga sten ovanpå, sedan får jag vattna mindre (jag har varit rädd att den ska torka ut - liksom den supertörstiga basilikan).
Fenja
Min franska dragon bor ute i en rabatt året om och blir meterhög på sommaren. Det där att den vill ha torrt känner jag inte igen, däremot vill den, som många kryddörter, stå väldränerat. Jag tycker att den har en tendens att börja gulna nedifrån om det blir för torrt.
Mvh
Fenja
Gurkan
Jag säger inte emot det, den ska säkert inte torka ut helt.

1 meter ! Kul att höra att det går att ha den ute i rabatten året om, jag har hört att den Franska Dragonen skall ha dålig härdighet men det beror kanske inte bara på vilken zon utan vilket läge man planterar den i också.
Fenja
Jag bor i zon 4 och den står i en lätt upphöjd rabatt mitt på gräsmattan.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
I väldränerat läge + snötäcke om vintern så ska dragonen kunna överleva så långt norrut som zon 7.

Barfrost i zon 1 kan vara värre än vintern med snö i norr för dragonen.
mynta
För att hindra att krukjorden surnar & får äckel-päckliga sporväxtangrepp, så blande ned lite vanligt krossat grillkol vid omplantering. Strö gärna över detsamma ngn ggn om året på ytan med.

När det gäller fransk dragon så bor jag i zon XI & där har min planta på friland växt & övervintrat bra, invid en varm sten & att jag täcker den oktober-mars/april.
Tesa
Jag har också övervintrat min franska dragon i många år nu utan problem...och den står i sämsta läget i trädgården där det blir tidigt "vinter" och sent "vår"..och där är redigt blött på våren ..fast den står ngt upphöjt..men där är dyngsurt ändå.... unsure.gif
MadeleineB
Det låter enormt att din franska dragon blir så hög, så långt norrut. Men det är kanske möjligt. Det är väl inte rysk dragon du har? Den brukar bli så stor.

Men om det är fransk, är det bara att gratulera dig, jag skulle önska att jag kunde få min så stor. Den blir inte så stor, trots bästa odlingsklimat och jordmån, här i skåne.

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon