Full version: lars-olof arvids!
Zazu
min snosing som jag fick av dig har nästan alla blad börjat torka ihop på varför? jag vill ju inte att den ska dö sad.gif sad.gif sad.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Lars-Olof Arvids
Har du hållit den fuktig hela tiden? Den är känslig för uttorkning, kanske speciellt när den är nyplanterad. Annars vet jag inte vad det kan bero på. I värsta fall får jag väl skicka en ny till dig.

Olle
Emser
Vad är en "snosing"?
Lars-Olof Arvids
"Madagaskisk snosing" kallar jag en slingerväxt som jag hade med mig frön av från Madagaskar för några år sedan. Vad den heter på riktigt vet jag inte. Var du en av dem som beställde sådana för ett par månade sedan innan de fick ohyra? I så fall kan du gärna maila din adress igen, för nu ser de friska ut.

Olle
Zazu
jag har inte låtit den torka, men den kanske står för mörkt(nedanför ett överfullt söderfönster)? sad.gif
Lars-Olof Arvids
Det kan säkert stämma, för den uppskattar mycket ljus också. Jag har mina i ljusa söder- och västerfönster.

Olle
tulle
Har du ingen bild så vi kan få se vad det är för växt du har?
tulle
Zazu
den har nu helt dött sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif typiskt min otur....
kan du skicka en ny? snäääällaaaaaa rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
Nej, jag har tyvärr ingen bild. Det lär inte gå att söka heller, eftersom jag inte vet det riktiga namnet på växten. Jag samlade helt enkelt in lite frön på måfå i ett sumpområde på nordvästra Madagaskar när jag var där på en naturresa, och "snosingen" var den sort som tog sig bäst. Den är lång och slingrig och har avlånga blad på ca 5-6 cm.

Olle
Lars-Olof Arvids
Jag skickar gärna en ny på måndag! Maila adressen igen, för jag brukar vara snabb med att ta bort "onödiga" mail.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon