-asno-
Sådde en hel del perenner i våras som nu står i en barnkammare. Den är hög som en pallkrage och bottnad med markväv. Jorden är lite mager och känns lite fuktig fast den är grusig. (Blir det sämre dränering av markväv?) Vore det bättre att jag flyttade mina småplantor till en mager men mycket väldränerad slänt under vintern och är det i så fall för sent att göra det nu?

/Åsa
kerstin z5-6
Pallkragen är utmärkt förvaring laugh.gif
Elizabeth
Asno, jag har samma funderingar. Det är också ganska fuktigt i min kallbänk som är något lägre än pallkrage dvs 25 cm och jag har också markväv på bottnet. Jag är lite orolig att de småplantorna kan rutna om det skulle vara en regnig höst.

Jag har ingen erfarenhet av kallbänkar, har haft min i 2 månader så det skulle vara skönt med lite tips.
kerstin z5-6
gamla fönster alt plastskivor med en träbit mellan fönster och bänk för cirkulationen löser en regning höst o vätaproblem
Fönstet kan även användas på våren för att göra lite varmare miljö laugh.gif
josohl
Jag har också en hel del perennsådder. De står dock i små fyrkantiga planeringskrukor nu. Går det bra att ställa ner krukorna rätt ner i en pallkrage för övervintring eller bör man planera ut dem i pallkragen?
kerstin z5-6
Det går att gräva ner krukorna i jorden i pallkragen -men är eg lika lätt att plantera dem tillfälligt där -o mindre risk för blöta fötter "
Catten
Jag tänkte ställa mina krukor med småplantor i backar nära husväggen och sen täcka med löv.

För att det inte skall bli för vått: Skall man lägga plast eller liknande över?
Eller är det risk att det möglar då?

Har även fuderat på om man kan ställa krukorna under vintergöna buskar och sen täcka med löv?

Tror ni att det kan fungera?
/Catten
kerstin z5-6
Risken är att det både blir för vått o för kallt -krukorna /växterna bör helst vara nergrävda.men bor du i mild zon så visst kan det gå-En rishög är bättre än våta löv o plast
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon