Full version: fuchsior och änglar
Sollan
Jag är nyis på fuchsior och änglar men har under sommaren "blivt med" 12 fuchsior och 3 änglar. Sticklingar allihop som jag lyckades att få igång. En av änglarna har knoppar och alla mina pyttefuchsior blommar. (Gissa om jag är stolt...) wub.gif
Men nu börjar eftertänksamhetens kranka blekhet drabba mig! Hur ska jag få dem att överleva vintern?
Om jag är snäll kanske jag får invadera sambons utrymme i källaren som håller ca 15-16 grader. Har dock tvättmaskin och tumlare där och då blir det genast mycket varmare när man tvättar.
Tror ni jag kan få bebisarna att överleva där nera med lysrör som ljuskälla? Trots värmetoppar vid tvättdagarna?
Tacksam för hjälp!
/sollan
kristerh
Om du köper speciella lysrör för plantor så kan du möjligtvis hålla dem vid liv wink.gif se till att de inte får spinn, de får de gärna när lysrörsvärmen sätter in...
krister
Emser
Men om man bara har ett mörk lokal då med 0- +5 grader i. kan man ställa en ängel där då? Eller dör den då? Kan man täcka över den och låta den stå utomhus?
Åsa, mälardalen zon 2
Fuchsior och änglatrumpeter går utmärkt att övervintra mörkt och ca +5C, de tappar bladen under vintern och ser ganska döda ut när våren kommer men de brukar grönska igen när de får ljus och lite mer värme. Håll växterna ganska torra i mörkret och kylan är man för generös med vatten brukar de ruttna.

Sollan: Du kan övervintra växterna i källaren, så kinkiga brukar de inte vara. Jag har övervintrat änglatrumpeter i vanlig bostadsvärme utan tilläggsljus och det klarade de, de fick dock en del ohyra. Det finns även folk som övervintrar fuchsia ganska varmt så även de borde gå bra att övervintra där.
Mia, zon 3
Jag har skrivit en lång harang i den här länken
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...36fcf1aa5c2a3bc
Sollan
Tackar!
Ska testa (jag har ju inte så något alternativ). Ska bli spännande att se hur det går...
/sollan
Emser
Bra, då ska jag nanna min ängel på vinden...när det blir för kallt att ha den på balkongen!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon