Full version: Tussilagoelände
Tirre
Har ett stenparti som en gång säkert varit jättefint... Men nu är det FULLT av stora hemska tussilago-plantor. De kväver allt! sad.gif

Jag har börjat gräva upp de växter jag vill ha kvar och rensar dem från tussilagorötter och sätter dem på "vänt-ställen" så länge, för det finns inte en chans att lyckas gräva bort tussilagon. De är STOOORA och rötterna tar liksom aldrig slut - åt sidorna och typ 50-60 cm ner...

Tänkte därför försöka med täckning för att bli av med dem.

Har hört nåt om att det krävs 3 år, stämmer det?

Vilken metod är bäst? Klippa ner allt och sedan lägga på tidningar och så svart plast, eller markväv?

Och ska det ligga på året om eller bara på sommaren?
Dvs, är det lönt att jag plockar upp och planterar om mina "ha kvar"-växter nu och sedan täcker hela partiet, eller ska jag vänta till våren?

Har även fått in ogräset i bärplantering och i rabatter. De är mycket värre än t ex maskrosor, för rötterna går ju liksom in under allt annat, så man kan inte gräva bort dem.
Funderar på att pensla dem som nästlat sig in på de mest svåråtkomliga ställena, med Top Gun (Det bryts ju ner och ska inte skada t ex grundvatten, vad jag har förstått. Och därför vill jag INTE ha diskussionen om bekämpningsmedel här...)
Men håller sig medlet verkligen till plantans rötter eller finns det risk att det "läcker", så att vinbärsbuskarna också dör?

Eller har någon något annat förslag på hur man utrotar eländet?
De är fina i dikeskanten på våren, men INTE där annat ska växa!

Tacksam för all hjälp!
Fenja
Det funkar säkert att täcka det med både tidningar/svartplast eller markduk. Se bara till att det är en rejäl markduk, det finns en massa billiga varianter som rötterna tar sig igenom. Det ska ligga på hela tiden så det passar utmärkt att göra i höst! Om du tycker att det ser trist ut under tiden det tar att döda rötterna kan du slänga lite jord ovanpå och odla ettåringar.
Jag skulle ta till Round Up på de som spridit sig bland bärbuskarna. Det fungerar utmärkt och sprider sig inte till närliggande plantor och tar livet av dem. De som provat Top Gun säger att resultatet inte blir särskilt långvarigt....
Mvh
Fenja
Tirre
Tack Fenja!
Ska ägna de närmsta helgerna till att flytta de "fina" växterna och sen blir det Operation Döda Tussilago!
Och kanske en allvarlig sökning efter ett visst gift...

En fråga bara, hur länge behöver man ha täckningen kvar? 2, 3, 5 år?
Fenja
Jag har inte en aning om hur lång tid det tar att utrota tussilagorötter, men rent spontant skulle jag nog låta det ligga i tre år för säkerhetsskull. Det brukar jag göra mot kirskålen som också är ett vidrigt ogräs. Lyft och provgräv lite så får du en uppfattning om hur det går.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon