Akelan
I år har jag fått massor av gul lök. Jag har hängt upp dem i en tråd, men där kan de ju inte hänga hela hösten! Hur kan man förvara dem? Går det bra att lägga ner i en låda (svalt) eller går det bra att frysa löken? Hur gör man då? (Hel eller skivor eller bitar?)? ;)
Fenja
När de hängt så att det bildats ett torrt ytterskal på lökarna kan du lägga dem i ett öppet kärl och förvara svalt. Hackad lök fungerar att frysa.
Mvh
Fenja
Näcken
Lår de först torka tills de har ett hårt skyddande skal. Som det brukar ha i affären när du köper lök på vintern.
Lägg de i en låda torrt och svalt så klarar de sig nog länge. Min mamma la alltid löken så på vinden i vårt 70-talshus och vi hade egen lök länge.

Lycka till
Eva i Västerås
Precis så har jag gjort, fast jag har lagt löklådorna (såna där blå plastlådor som holländska champinjoner kommer i) i vår svala matkällare.
Då har vi röd lök till i november, gul lök till bortåt februari, vitlök tills den tar slut, i april sådär, och schalottenlökar till långt in på nästa sommar.

Fast i år vet jag inte hur hållbarheten blir på den gula löken. Den har vuxit så enormt i det svala fuktiga vädret, så kulorna är decimetern tvärs över. Det tar kanske på hållbarheten, så det får väl bli många löksoppor i höst...
marigt
Nu när löken kommit upp har jag en annan fråga
den lök som blommat kan man äta den eller är den förstörd?
vek ner blasten så att den inte kunde växa mer
Eva i Västerås
Äta är helt OK, däremot kan man inte lagra den (enligt böckerna...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon