Har just trängt in i ett syrensnår och huggit av en förfärlig massa skott. För att komma åt var jag tvungen att först klippa bort en massa grenar, så nu har jag väl stimulerat syreneländet att skjuta nya rotskott. Tröttnar en syrenbuske aldrig? I andras trädgårdar har jag sett snygga uppstammade syrenbuskar utan en massa rotskott runt om. Tror ni att det går att åstadkomma något sånt av en gammal vildvuxen bondsyren. Eller är det en annan sorts syren som växer så.
Jag skulle vilja ha en syren på ett annat ställe i trädgården trots allt men vill inte ha allt jobbet med att ta bort rotskott. Bär sig olika syrensorter olika åt tro?
en slutkörd Ingrid NH
Mellberg
17-08-2004, 21:42
Jag hade tänkt fråga nästan detsamma som du. Hoppas att någon nappar. Jag har stammat upp ett syrénbuskage, det vill säga lämnat kvar ett enda rejält skott som jag vill se förvandlat till ett träd. Men nu kommer det naturligtvis en massa rotskott. Jag undrar om jag har någon chans emot dem? Kan jag knäcka dem och hur ofta och länge måste jag då gå till attack? Uppstammningen skedde i fjol, och först nu har jag hunnit attackera de första skotten. I mitt fall handlar det helt säkert om en vanlig bondsyrén. Någon som har erfarenhet av det här och kan bedöma mina utsikter att lyckas?
Cilla
18-08-2004, 00:27
Jag önskar jag hade samma problem som ni i min egen trädgård... Här stånkar syrénen och vill inte alls föryngra sig med rotskott.
Att beskära nu minskar rotskottsbildningen, liksom att lämna en tapp ca 15 cm dit det kommer rötsvampar och förstör tappen och därmed en del av rotsystemets chans att föröka sig. Att gå över med gräsklippare innan rotskotten är grova fungerar också för att hålla rotsystemet litet och minska rotskottsbildningen. Betydligt jobbigare är det att gräva upp rotskotten, men det kan man också göra.
Jag har inte sett lyckade försök att stamma upp en uppvuxen bondsyrén till ett träd. De brukar bli gängliga, spreta rätt upp och inte växa till sig som ett träd. Däremot kan man ju låta dem vara uppstammade och blomma högt upp.
Vackra som träd brukar ädelsyréner av olika slag bli. Är man lite händig eller intresserad av att bli det så kan man ympa ädelsyrén på bondsyrénen.
Sommartorparn
18-08-2004, 09:24
Är det inte så att de uppstammade ordningssamma syrener man ser i trädgårdar är ympade exemplar inköpta på plantskola?
Sommartorparn
18-08-2004, 09:30
CITAT (Cilla @ 18-08-2004, 01:27)
liksom att lämna en tapp ca 15 cm dit det kommer rötsvampar och förstör tappen och därmed en del av rotsystemets chans att föröka sig.
Min undring är är hur man undviker att det blir 15 cm långa tappar när man gallrar i en tätvuxen häck. Omöjligt att komma emellan med sågen längst nere vid marken. Alternativet är totalavverkning.
inh
18-08-2004, 23:22
[Att beskära nu minskar rotskottsbildningen,]
Tack Cilla! Nu vet jag i alla fall NÄR det är bäst att ge sig på syrenrotskotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.