TeliaNet
17-08-2004, 20:10
jag och 2 andra klasskompisar ska bygga om ett gammalt datorchassi med CCD-ljus och rök/dimma.
CCD-ljus har jag ett över men vi ska designa chassit med HV71 tjuren med rök/dimma ur näsan på tjuren och undertill på datorn.
var får man tag på dimmgenerator/rökmaskin till ett bra pris?, då vår budget är på 300KR.
har tittat lite på willabs för 295.
TeliaNet
17-08-2004, 21:06
har nu hittat en på dammtrivsel.com i granskattehult, 3 mil fr här, för 285.
sommarstaden
18-08-2004, 07:51
Hejsan.
Jag vill komma med ett litet varningens ord.
I det dagliga arbetar jag bland annat med inomhusmiljön i bostäder.
Ett återkommande problem är för låg luftfuktighet på vintern.
Då jag upptäckte dimgeneratorn skaffade jag en sådan för att se om den kunde lösa problemet.
Det kunde den inte med någon större framgång.
Vad värre är, den utgör en hälsorisk enligt mitt förmenande.
I vatten utvecklas det legionellabakterier med början vid ca 40 graders vattentemp och efter att ha kört generatorn någon timme har man skapat ideala förhållanden för spridning av bakterien.
Bakterien sprids genom vattendimman som andas in och hamnar i lungorna där den kan orsaka legionärssjukan, en MYCKET allvarlig typ av lunginflammation.
Jag tror väl inte att det kan orsaka problem i ditt fall men jag ville göra dig uppmärksam på risken.
Återkom gärna om du undrar över något.
MVH
sommarstaden
Sommarstaden, har du kommit på någon annan lösning till problemet med för torr inomhusluft på vintern?
sommarstaden
18-08-2004, 11:19
Hejsan eml.
Nej, egentligen inte.
Akvarium har mycket begränsad effekt och måste iaf vara rejält stora.
De där grunkorna som sitter på elementen är rena bakterieodlingarna.
Lilla blomsprutan att duscha med gör ingen nytta utom möjligen lokalt på en krukväxt. Det finns en lösning med en apparat som framställer ånga genom upphettning av vattnet men de apparater jag sett har en så hög strömförbrukning att det är otänkbart, de flesta har dessutom en ganska hög ljudnivå.
Att ha öppet fönster eller balkongdörr går för sig här nere i södern men är väl ingen riktig lösning det heller.
Så tyvärr blir mitt svar nej, men jakten går vidare
MVH
sommarstaden
TeliaNet
18-08-2004, 15:44
CITAT (sommarstaden @ 18-08-2004, 08:51)
Hejsan.
Jag vill komma med ett litet varningens ord.
I det dagliga arbetar jag bland annat med inomhusmiljön i bostäder.
Ett återkommande problem är för låg luftfuktighet på vintern.
Då jag upptäckte dimgeneratorn skaffade jag en sådan för att se om den kunde lösa problemet.
Det kunde den inte med någon större framgång.
Vad värre är, den utgör en hälsorisk enligt mitt förmenande.
I vatten utvecklas det legionellabakterier med början vid ca 40 graders vattentemp och efter att ha kört generatorn någon timme har man skapat ideala förhållanden för spridning av bakterien.
Bakterien sprids genom vattendimman som andas in och hamnar i lungorna där den kan orsaka legionärssjukan, en MYCKET allvarlig typ av lunginflammation.
Jag tror väl inte att det kan orsaka problem i ditt fall men jag ville göra dig uppmärksam på risken.
Återkom gärna om du undrar över något.
MVH
sommarstaden
det är inte jag som vill ha lådan så det drabbar inte mig.
men tack för varningen.
ultraljudet delar väl på vattnet i molekyler så bakterier överlever väl knappt där eller?
menar du att apparaten blir varm också?
sommarstaden
19-08-2004, 07:14
Men claes då......
Det var väl ändå att ansvarsbefria sig i överkant.
Att bakterierna inte skulle överleva i ultraljudet har jag själv varit inne på men inte någon av de jag pratat med har velat garantera detta, allra minst tillverkarna eller importörerna.
Och till sist, apparaten själv blir inte särskilt varm, men den värmer upp vattnet.
MVH
sommarstaden
TeliaNet
19-08-2004, 15:12
nej det var lite okänsligt av mig.
vi har en sådan på trä centrum och folk har inte blivit sjuka ännu.
jag tror vi kan behöva ha alg-medel i så det kanske stoppar bakterien?
kerstin z5-6
19-08-2004, 16:41
Jag använder den i dammen innne i växthuset -den sitter i en kruka med genomströmmande vatten så det värms inte upp alls -Därmed är risken för Legionella utesluten
Däremot behövs inget algmedel alls då vibrationerna tar kål på dem och vattnet blir kristallklart
TeliaNet
19-08-2004, 20:36
OK, TACK
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.