Dan i Nacka
17-08-2004, 21:09
Kan inte låta bli att visa några asblommor som blommar i växthuset.
Den första är en Pectinaria maughanii (PB1346)

Den andra är en Stapelia flavopurpurea (PEHL1574)

Vänliga hälsningar
Dan
kerstin z5-6
17-08-2004, 21:18
wow -de är rätt knepiga va? Hur får du dem att blomma så fint

?
Dan i Nacka
17-08-2004, 21:34
Svårast brukar väl vara övervintringen och igångvattnandet på våren.
(Övervintrar i växthuset som är uppvärmt till ca 10 °C)
I år har de fått stå kvar i växthuset över sommaren och det har gett bra resultat för blomning och tillväxt. Där får de ca 30 °C på översta hyllan.
wolkenkrabber
17-08-2004, 22:00
oj cheeses va fina dom var! har aldrig lyckats få min att blomma tror ja e för snäll med dom
Jag har nu bara stor asblomma, men den blommar ca två gånger om året

Vintertid får den rentav bo kvar inomhus ett par dagar, men sommartid åker den ut på balkongen rätt fort. Tar knappt en dag innan den börjar lukta as då...
Dan i Nacka
17-08-2004, 22:40
De storblommande sorterna verkar generellt "dofta" mer. Särskilt förstås om det är varmt och soligt.
Pectinarian känns däremot inget alls och flavopurpurean bara om man sätter näsan direkt i blomman.
Hmm, då kanske man skulle skaffa sig en småblommig sort? Tål att tänka på!
Dan i Nacka
18-08-2004, 10:39
Rekommenderas!!

De kan vara lite svåra att få tag på bara.
De man normalt hittar i butikerna brukar vara av Stapelia grandiflora-"typen" eller Orbea variegata.
En inspirationslänk:
AsclepiadsVänliga hälsningar
Dan
Mia, zon 3
20-08-2004, 06:51
Ujujuj, minns första gången mammas blommade..... Ingen visste vad det var för växt, så när det plötsligt en dag luktade död ko i köket tog det en bra stund att hitta källan - bakom gardinen vänd mot fönstret.
Jag håller mig till att titta på era fina bilder istället!
Men hur får man tag på dem då?
Lötchey
20-08-2004, 15:20
Häftiga! Är de sällsynta eller? svåra o få tag på? Har aldrig sett dessa innan..är alltid intresserad av ovanliga växter.
Dan i Nacka
20-08-2004, 20:40
Några svenska plantskolor med stort urval av Asclepiads har jag inte hittat men i England , Tyskland och USA finns det mycket roligt att skicka efter.
(Både plantor och fröer!)
Rowlands - EnglandMesa Garden - USAKakteen-Hage - TysklandÄnnu fler länkar och ett underbart bildarkiv finns på
Iztok Mulej's hemsidaSjälvklart finns också ett
International Asclepiad Society för den svårt

intresserade.
"Dagens blomma": Stapelia leendertziae

Vänliga hälsningar
Dan
kerstin z5-6
20-08-2004, 22:07
jii -ha

den där var ju uunderbar

Måste nog ha nån sån med .. jag har jurätt förutsättningar i mitt växthus ..
wolkenkrabber
21-08-2004, 02:21
ooh jäkligt fin den dära, hur gör du för att hålla dina k krukorna? mina har altid växt ut ur kruona, (dom nya stammarna kommer juu på sidan) så det blir som en lång rad
nilssontherese
21-08-2004, 08:59
Hej Dan!
Har äntligen fått en bild på den stapelia gettleffi jag köpte av dig!
Tänkte dela med mig av detta underverk!
Dan i Nacka
21-08-2004, 09:53
CITAT
ooh jäkligt fin den dära, hur gör du för att hålla dina k krukorna? mina har altid växt ut ur kruona, (dom nya stammarna kommer juu på sidan) så det blir som en lång rad
Alltför ohanterliga plantor beskär jag och passar på att få åtminstone en ny planta. (så man har "backup" ifall den fruktade rotrötan slår till)
De sorter som inte har ett krypande växtsätt är förstås lite enklare att hålla i kruka men även de få smaka på kniven ibland.

Vad kul med din stickling Therese!
Den trivs fint ser jag. Har den övervintrat svalt eller blommar den snällt ändå?
Vänliga hälsningar
Dan
wolkenkrabber
21-08-2004, 13:36
ok, ajja ja hatar att sarga blommor, men man får ju fler och dom växer ju for iaf
Sulawesii
21-08-2004, 20:25
Ja, jäkligt fina blommor!! Tur att jag inte har tillgång till kallare vinterförvaring, för annars vore det nog kört (det är fullt här i fönstren ändå)!
nilssontherese
24-08-2004, 21:22
Hej igen!
Den har faktigskt stått i mitt sovrumsfönster utan värme från element! Och tidvis lite öppet fönster....ca 10-15 grader! Så jag har allt fjäskat en del!
MVH Therese

Åh vad roligt att ni "pratar" Stapelia här. Köpte ett gäng från Holland för ca en månad sedan och de verkar ta sig fint. Kallare övervintring? Är det för att de ska blomma bättre? Min gamling, en stapelia grandiflora, har jag haft som krukväxt inomhus i flera år och den verkar må bra. Nu ska den till att blomma för första gången men det tror jag beror mer på att den fått byta fönster.
/bea
Dan i Nacka
02-09-2004, 11:30
Vad kul med fler entusiaster.
Vad blev det för sorter från Holland och från vilken plantskola?
Jag tror att de flesta sorter föredrar en "vintervila" för att orka blomma bra men det finns säkert sådana som blommar snällt iallafall.
Lycka till med din S. grandiflora.
(En lite "prydlig" variant som blommade hos mig i år:)

Vänliga hälsningar
Dan
Det var här jag köpte mina www.paulshirleysucculents.nl. Tyvärr var det lite otydligt skrivet på etiketterna så jag ska sätta mig och försöka tyda lite genom att slå via Google. Hittills har jag identifierat en mutabilis, variegata och en tror jag heter macro??? Jag köpte 10 ex för ca 7 euro och det kan man ju kalla billigt.....
/bea
Dan i Nacka
05-09-2004, 15:56
Väldigt billigt får man säga!
Om du vill ha hjälp med att gissa vad som står på etiketterna kan du ju maila mig direkt.
Vänliga hälsningar
Dan
lilla mamma
05-09-2004, 16:14
Dan!!
Eller någon annan, har ni något rotat skott att sälja åt en liten mamma som vill köpa åt sin äkta man? ett eller två eller fler
anita
GoSatta
05-09-2004, 16:20
jag har nio rotade skott av denna:
http://work.lib.kth.se/bild/7.jpg
Dan i Nacka
05-09-2004, 17:20
Är du ute efter någon särskild sort?
Jag har rotade sticklingar av några sorter men annars får man ta nya sticklingar och rota. De flesta brukar vara ganska snälla på att sätta rötter.
Vänliga hälsningar
Dan
Lötchey
06-09-2004, 14:43
Var kan man få tag på såna här?
Var kommer de ursprungligen från, o hur svårskötta e dom?
Dan i Nacka
06-09-2004, 17:52
De man brukar benämna "Stapelior" har oftast sitt ursprung i Afrika men de finns även på andra platser.
Vad gäller skötsel så tycker jag generellt inte att de är svåra men det är ett stort släkte (ca 1000 arter om jag inte har helt fel) och bland dem finns det naturligtvis sådana som är extremt svåra också.

Risken att man skulle få tag på just en sådan tror jag är ganska liten.
Som för många andra suckulenter är det väl risken för övervattning som är den största faran, men som Bea säger så behöver de inte vara särskilt dyra så det behöver inte bli en stor investering.
Dessutom är många ganska lätta att ta sticklingar från och då kan man ju lättare testa olika placeringar, mer eller mindre vatten osv.
Länkar till plantskolor som säljer Stapelior hittar du i ett tidigare inlägg under detta ämne.
"Dagens blomma" - Stapelia gigantea

Vänliga hälsningar
Dan
wolkenkrabber
06-09-2004, 18:23
ooh ooh en gigantea vill manha fin fin
GoSatta
07-09-2004, 21:48
nu när vi ändå snackar asblommor. Min brukar få små små knoppar (ser iaf ut som det) men dommtorkar alltid ut och växer aldrig till sig. Vad ska man göra för att få dom att blomma?
Dan i Nacka
07-09-2004, 23:34
Normalt är de ju väldigt tåliga för uttorkning men när de börjat sätta knopp är de känsligare. En förutsättning för ökad vattning är förstås också att det är varmt för annars kan det vara riskabelt med tanke på rotröta.
Vänliga hälsningar
Dan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.