Full version: Smultron
Näcken
Kankse lite tidig fråga, men jag håller på att planera en rabatt där smultron ska vara kantväxt. Jag har lovat barnen mer smultron i trädgården.

Har ni tips på någon bra sort? Har ett par plantor Rugen och de är ju bra buske och ger inte så mång men bär länge, men finns det andra med godare bär, kanske fler och länge? Vill att de ska ge bär efter juli då vi ofta är i stugan hela juli månad.

Är det dumt med revande bär?
Kan jag fröså smultron, har sett Rugen på påse finns det andra? Ska jag ha hela rabatten så blir det många plantor. Ger de isåfall bär första året?
pepparmynta
Eftersom du vill ha smultronen som kantväxt, bör du undvika de revande, de brer ut sig lite.

Annars är de smarriga, jag har såna!:P
Näcken
Vilka har du, hur länge ger de bär? kanske det går att hålla styr på revande genom rensande eller är det hopplöst?
pepparmynta
Jag vet inte namnet på mina smultron tyvärr, de fanns på lotten när jag övertog den.

De första bären kommer i juni sedan kan jag plocka minst tom augusti, men det hänger ju mycket på värmen det här med blommor och bär.

Hur mycket de sprider sig beror på hur god chans plantorna har att låta revorna med babys landa på jord. Mina har utrymme runt omkring och kan lätt fördubbla sig på åtminståne två säsonger!
Om man sätter en hög kant (3-4 dm) kanske de håller sig på plats. Och man kan ju själv ta loss några små varje sensommar om man vill, för att byta ut de allra äldsta plantorna med.

Bären på mina smultronplantor är riktigt stora!
Fenja
Jag har månadssmultron Rügen (tror jag), Bröderna Nelsons fröer. De ger bär från juni och till frosten sätter stopp för blomningen. Revar inte, frösår sig något och ger stora, söta och välsmakande bär.
Dela på dina Rügen plantor ska du se att de sätter fart. Man behöver göra detta var 3-4 år.
Mvh
Fenja
TeliaNet
CITAT (Fenja @ 19-08-2004, 00:02)
Jag har månadssmultron Rügen (tror jag), Bröderna Nelsons fröer. De ger bär från juni och till frosten sätter stopp för blomningen. Revar inte, frösår sig något och ger stora, söta och välsmakande bär.
Dela på dina Rügen plantor ska du se att de sätter fart. Man behöver göra detta var 3-4 år.
Mvh
Fenja

hur får du fram det tyska y:et, U med två prickar?
jag har sått mina br.nelson-RUGEN i mars men det har inte blivit nån blomma på ännu, vad är fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har en okänd smultronsort som revar sig + jag har den frösådda varianten Yellow wonder med stora gulvita bär som kan fungera för en del allergiker. Den har kanske något svagare smak men annars är de goda. Fröna var från Lindbloms men jag har för mig att Impecta har frön till Yellow Wonder också. Fröna har jag för mig var sådda i januari i yrkesodlarväxthus och jag har hunnit få en hel del bär (de har ju fått en ganska lång säsong med bra ljus) annars är det nog vanligt att det inte kommer så enormt mycket bär första året vid sådd.

Bild på en av mina Yellow Wonder
Fenja
Telianet!! biggrin.gif tongue.gif Till höger om å-tangenten finns prickarna över u:et, tryck först på den sedan u.... Dina plantor kommer nog i gång med blomningen till nästa säsong.
Mvh
Fenja
TeliaNet
den som väntar..... laugh.gif
MRLINDELL
Jag har också Rügen som inte revar sig. Det blir stora fina plantor andra året med riktigt stora bär som smakar lika bra som de gamla skogssmultronen som är hopplösa att ha i en rabatt.
Mia, zon 3
Jag satte smultron som kant, och det visade sig vara revande.... nu är det ingen kant, direkt, snarare en marktäckare smile.gif
Ska testa Rügen till kant istället, och flytta de revande till min blivande kösbärslund, där kan de få leva rövare hur mycket de vill.
Näcken
Låter som det blir Rügen, får se om jag orkar fröså, det hade ju varit skoj, annars får jag ta den lite dyrare tråkigare latmansmetoden och köpa plantor.

Katarina H
Hej!

Jag har vita smultron som jag tycker är goda. De revar sig enormt, men mig stör det inte. Det beror kanske på var och hur de växer. Hos mig lever de rövare under buskarna och mår bra. Det är ju bara att klippa av revarna om de drar iväg dit man inte vill. De blir stora och goda och smakar bättre än mina röda icke-revare, tycker jag. Och de vita heter Fragaria Vesca Alba och de röda heter ... hittar inte den lappen just nu, får återkomma i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon