Jansdotter
Kan nån förklara för mig hur jag ska få min Hibiskus att överleva. Har precis fått en sån i present och jag vet inget om hur den ska skötas. Vill inte att den ska dör för den är så himla fin.
Mia, zon 3
Ibland dör de i alla fall.... inte för att vara någon dysterkvist, men vissa GÅR inte att få att överleva.
Mina som har klarat sig mår bra av att stå ute under sommaren, och sedan får de vara ifred så mycket som möjligt under vintern, helst utan element under krukan. Stora krukor ger bättre levnadsbetingelser. Jag tycker att lerkrukor är bättre än plast till just hibiskusar.
Beskär på våren/sommaren, när de börjat växa. Och bli inte förvånad om den blir mycket gängligare än den är nu som nyköpt - odlingen innebär mycket otäcka (cancerframkallande) förkortningsmedel, så växten ska bli "kompakt och fin". Jag tycker de blir vackrare i sitt naturliga tillstånd, men inte alla håller med. Vattna mycket under tillväxtperioden, mindre annars. Mot ohyra är både såpa och "pinnar" bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon