viktoria
18-08-2004, 08:49
Hej!
Jag och min kompis Malin skulle gärna vilja köpa kiwiplantor. Säljer du det kan ni väll höra av er. Eller om ni bara vet vart jag kan köpa.
MVH Viktoria
Jesper1986
18-08-2004, 13:22
jag vet tyvär inte...har aldrig sett att det säljas nånstans....men man kan köpa frukter å ta frön å så dem...å det e kul...
men om ni inte vill så så tror jag att det kan finnas i skåne någonstans....eftersom det är den är den varmaste delen i sverige.....
ha de
TeliaNet
18-08-2004, 17:28
kiwi växer snabbt, så varför köpa plantor när man kan köpa frö på impecta.se
MRLINDELL
19-08-2004, 06:19
Funbo Plantskola har dem hemma, det är två sorter och jag tror de rekommenderar 'minikiwi'.
Åsa, mälardalen zon 2
19-08-2004, 08:43
Många av de mer serviceinriktade plantskolorna kan ta hem växter på beställning och kiwi är ingen ovanlig växt så det borde inte vara några problem för dem att ta hem. Minikiwi som Mr Lindell tipsar om är de härdigaste, tänk på att man kan behöva en han och en honplanta för att få frukt.
Varning för den "självfertila" Issai, den är dåligt självfertil och har ingen vidare smak, de andra sorterna ska vara godare.
viktoria
19-08-2004, 14:12
Hej!
Tack alla som svara på min
fråga. Har letat efter dessa
svar så länge. Men använde
väll inte rätt teknik.
MVH Viktoria
Ludvig Johansson
01-09-2004, 09:22
Det finns förädlade former av äkta kiwi som är rätt härdiga. Jag köpte en kiwi "Jenny" hos blomsterlandet som enligt etikett ska vara härdig till zon 3 och dessutom självfertil. Om möjligt, pröva att odla äkta kiwi för de ser otroligt roliga ut. Röd lurvig stam med mycket stora lätt håriga blad. Kraftigt växande slingerväxt. Däremot behövs det nog en mycket lång varm sommar eller växthus för att man ska få frukt.
Kiwisar som jag sått från frö (köpt i fruktdisken Coop) övervintrade i mitt kallväxthus. Om sticklingar av dem tar sig, så får några bo på friland nästa år.
Fast minikiwisarna är det nog inga större problem med, så det kanske är bättre?
Jag har sett äkta kiwi på ett otal plantskolor/trädgårdsbutiker så det borde inte vara svårt att hitta dem. Annars funkar det bra med frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.