Full version: Sallad i kruka?
Fortuna
Vilken sorts sallad passar i kruka på balkong och är "omöjlig" att misslyckas med? Det har blivit dags att beställa fröer till våren, jag är även tacksam för skötseltips!
Ingrid på Västkusten
Amerikansk plocksallad och så Salad bowl tycker jag är goda sorter att odla i en balja t ex. Man måste passa med vattning och gödning - men annars - jag tycker de flesta salalder går bra att odla så - lite osäker om 'balja' är samma som Du menar med 'kruka' :-)

Hälsar ingrid
KURT
De flesta sallads sorter går bra att odla i kruka eftersom de har gruda rötter. Men endel sallds sorter kan blomma eller bli beska om de torkar ut (och det gör de ju lättare i kruka) så man får passa med vattningen. Och skall man verkligen ha något att ÄTA så bör odlingsytan snarast vara BALJA än KRUKA.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag sår varje år lite sallad i kruka som jag sedan kan börja skörda av i mars.
I år sådde jag kruksallad och i 2 krukor en blandning av plocksallad som jag tog frö själv förra året. Plocksalladen har jag här på min inglasade balkongen och den börjar att växa, så om 2 veckor man kanske kan ta dom första bladen där.

Elisabeth
Eva i Skåne
Ååååh, snart egen plocksallad. Det har jag inte tänkt på än. Det som är så gott! Vilken trist ostmacka som helst får ett lyft av ett salladsblad smile.gif

Jag såg någonstans en fröblandning av av fyra sorters plocksallad, bl a röd. Det verkar vara en trevlig idé.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Eva i Skåne @ 01-03-2003, 18:41)
Ååååh, snart egen plocksallad. Det har jag inte tänkt på än. Det som är så gott! Vilken trist ostmacka som helst får ett lyft av ett salladsblad smile.gif

Jag såg någonstans en fröblandning av av fyra sorters plocksallad, bl a röd. Det verkar vara en trevlig idé.

En sådan blandning hade jag förra året och det tycker jag är bra. Jag vill ju alltid ha många olika sorter sallad. Tog frö av den sedan när jag lär några plantor gå i blom.

I år köpte jag en blandning igen av 4 olika sorter men som såband, varje sort för sig i ett såband.

Och så köpte jag också en italiensk salladsblandning, även den som såband. Skall bli spännande.
Anni
LÄCKER IDÉ!!! Måste genast fixa en kruka. Att jag inte tänkt på det själv!

Jag brukar blanda alla mina favoritsalladsfrön i en liten burk och sen sår jag i omgångar. På så sätt skördar jag min egen mix-sallad enkelt.

hälsar Anni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon