Full version: Tulpaner i kruka
kryddan
Efter ännu ett misslyckande bestämde jag mig i våras för att aldrig mer sätta tulpanlökar i kruka - men nu börjar det förstås suga i planteringstarmen igen...... Hur gör ni för att få lökarna att överleva?? Jag bor i zon 2/3, planterar lökarna i jord och lite sand plus lite benmjöl och förvarade krukorna i en isolerad korg över vintern - och det blidde som vanligt nada sad.gif - de verkar i princip ha ruttnat. Ska man inte vattna alls på hösten eller?

Alla tips emottages tacksamt!!
kryddan
Ingen som har något som helst tips? unsure.gif
Ellebo
Jag kan trösta dej med att jag aldrig heller har lyckats. Första gången satte jag lökarna i en kruka i växthuset över vintern och sedan flyttade jag ut dom efter jul- inget resultat. Andra gången hade jag krukan ute hela tiden -inget resultat då heller. Men visst ser det fint ut på bild med en kruka på trappan. I år skall jag sätta lökarna i en plastkruka och gräva ner i trädgårdslandet, får se om det kanske blir bättre! Man får aldrig ge upp sleep.gif
kryddan
Nej, man vill ju liksom inte ge upp - det finns ju så många vackra tulpaner wub.gif

Men ni som lyckas - hur gör ni unsure.gif
Fenja
Min syster gräver upp sina lökkorgar när de blommat ut och frammåt hösten tar hon och klipper ner stjälkarna. Hon förvarar lökarna i torvmull, helt torrt och frostfritt (i ett isolerat kallgarage), till nästa vår när hon skyfflar ner dem igen. Hon gör så med alla sina lökar, tulpaner, narcisser, krokus och annat och det funkar jämnt för henne. Har dock själv aldrig provat...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon