Full version: Montbretia
AgnesC
Köpte montbretia "Lucifer" på trädgårdsmässan i år. Försäljaren påstod att de var vinterhärdiga i Stockholmstrakten (han var holländare) vilket jag starkt betvivlar. Bor i gräns mellan zon 3 o 4, vill gärna bevara dem till nästa år, de blommar i mängd o är helt underbara. Någon som vet hur, gräva upp o behandla som dahlior, eller gräva upp med jordklump o sätta i krukor frostfritt? Råd mottages tacksamt!
Helen i Piteå Zon 5
Du kan både gräva upp och förvara lökarna svalt och mörkt eller kruka in och låta allt torka och bara ställa undan krukan, det som är enklast för dig. Själv så har jag mina i krukor så jag ställer bara undan allt och tar fram till våren igen. /Helen
AgnesC
Sätter du om dem i ny jord på vårkanten, eller tar du bara fram dem i ljuset o börjar vattna lite?
Helen i Piteå Zon 5
Jag sätter lökarna i ny jord och börjar vattna väldigt försiktigt. /Helen
fruberglund
CITAT (AgnesC @ 18-08-2004, 11:07)
Köpte montbretia "Lucifer" på trädgårdsmässan i år. Försäljaren påstod att de var vinterhärdiga i Stockholmstrakten (han var holländare) vilket jag starkt betvivlar. Bor i gräns mellan zon 3 o 4.

Ungefär samma sak här, stod på förpackningen att de var vinterhärdiga. Mina har dock inte blommat i år.

Eftersom jag bara köper perenner, har varken ork eller lust att hålla på och gräva upp varje år, så tänker jag låta dem sitta kvar i jorden men täcka med ett tjockt lager täckbark som jag förstått värmer jorden och hindrar jorden att frysa.

Det får bära eller brista biggrin.gif

Hälsningar, fru Berglund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon