Full version: lilja i kruka
Floreat
God morgon alla.

Köpte en orientalisk lilja i kruka för inte så länge sen, jag tror det är 'Star Gazer', om jag inte tar fel.
Nu är det så att den har slutat blomma, plus ena stjälken (av tre) har tappat blad och ser ut å vissna.
Var gör jag nu, finns det hopp att den blommar igen?

Vill gärna ha den kvar, den doftar så underbart.
kristerh
liljor brukar vissna tillbaks efter blomningen, vet inte så mycket om just orientalisk lilja, men vanliga liljor vissnar.
Försök att gräva ner den i någon rabatt så kommer den till nästa år igen.
krister
stina
Jag har just Star Gazer i trädgården och den blommar otroligt varje år. Vill gärna njuta riktigt av blommorna så jag brukar klippa av ett par stycken och ta med hem till stan.

/Stina
Floreat
Största skillnaden mellan "vanliga" (asiatiska liljan) å orientalisk är att blommorna är lite större och att de doftar, medan asiatiska liljan har fler blommor, sedan är ju bladets storlek å form, annars är det inte SÅ stor skillnad. biggrin.gif

Inte nog att de doft underbart men även vackra.
Jag har fått höra att lökväxter skall förvaras lite annorlunda efter de slutat blomma, t.ex. "grävas i rabatt" men vad gör man när man inte har tillgång till trädgård, det är ju anledningen till att jag valde de i kruka och vill gärna behålla de så, hmm unsure.gif nåja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon