Full version: Lökgödsel
Sommartorparn
Ända sedan jag för flera år sedan läste att lökväxter behöver gödslas på hösten så brukar jag strö ut lökgödsel över de ytor där vårens lökväxter brukar komma upp. Ibland funderar jag över vilken nytta detta gör? Hur mycket av näringen kommer ner till lökarna och hur mycket sugs upp av gräset?

Eller är lökgödslet specialdesignat så att det bara tas upp av lökarna? unsure.gif
pepparmynta
Det är bra att mylla ner antingen lökgödlsel eller benmjöl i jorden precis runt lökväxten när blomningen är över, medan bladen gulnar och vissnar ner. (Då löken tar till vara på den näring som finns kvar i bladen medan de vissnar ner)

Att strö gödslet ovanpå jorden är nog en smula slösigt!
Näringen är avvägd för att passa lökväxter men tas upp av annan växtlighet också.
Sommartorparn
CITAT (pepparmynta @ 18-08-2004, 17:14)
Det är bra att mylla ner

Alltså, lökarna finns under gräsmattan. så att det går inte att mylla, bara att strö ut ovanpå och hoppas på att något sipprar ner till löken.

Jag läste någonstans att man skulle göra detta i Oktober när löken laddar inför vårens växande, dvs. inte när den befinner sig i nedvissningsstadium. Vad säger ni andra?
kerstin z5-6
löken har bäst förutsättningar att ta upp näringen när den har blasten kvar .Gödslar alltså på våren efter blommning
De år jag glömmer kommer tex inga eremurus blommor ..året därpå
Emser
Men vad är det då för skillnad på lökgödsel och benmjöl om det gör det samma för lökens tillväxt? huh.gif wink.gif *novis i lökodling*
kerstin z5-6
"lökgödsel som säljs innehåller oftast ben eller blodmjöl
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon