Björkebo
Vad ska man göra åt monilian som gracerar hej vilt i mina två gamla äppelträd?
Just nu går jag och plockar bort allt angripet och tänker åka till tippen med det.
Men när ska man agera och hur för att slippa angreppen? Är det på våren?
Jag behöver hjälp!! sad.gif
flower
gallra bort tätt sittande frukter på kartstadiet.. håll kronan luftig
Björkebo
OK, bort med fler grenar och ta bort de stackars karten man är så rädd om...
Det skär i en, men besk medicin brukar ju vara bra. smile.gif

Jag har någon gång hört att man ska bespruta träden vid blomning med en filmjölkslösning, hjälper det mot monilia tro?
flower
inte en aning om det hjälper mot monilia.. men kan väl knappast skada att prova antar jag..
Cilla
Monilia fructigena, fruktmögel, brukar sällan drabba alla äpplen i ett träd, men vissa år med mycket frukt och luftfuktighet kan den drabba hårt.

Den är i första hand sortberoende. Vissa sorter får den alltid, som t ex Transparente Blanche och Oranie. I andra hand är den beroende av att man låter mögliga frukter ligga på marken eller sitta kvar som fruktmumier (svarta) i trädet över vintern. I tredje hand gynnas den av att frukterna sitter tätt och dinglar emot varandra.

Antingen kartgallrar man när frukterna är små (fast efter juli när trädet fruktgallrar sig själv) eller när de blivit större, då man väljer de som börjar mögla förstås.

Helt av med det blir man inte om man har mögelbenägna sorter. Man får helt enkelt se till att ha så många eller så stora fruktträd att man får tillräckligt mycket frisk frukt ändå.
Björkebo
Tack för all information, visst är det Oranie jag har...........
Det förklarar varför grannens Katja är så fint som står precis intill.
Jag får plocka på och städa trädet och marken ordentligt i höst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon