Full version: pepparmynta
evelina
Hej!

Skulle gärna vilja ha recept på pepparmynta.
Går det att torka myntan?

Mvh
pepparmynta
Det går jättebra att torka alla myntor.

Gjorde en sökning på recept pepparmynta på Google. Resultatet blev en blandad kompott Länk
evelina
Tack fick massor av tips och recept.
Fenja
Fyll en burk med blad och täck med brännvin, låt stå mörkt och skaka ofta, i 2 veckor. Sila av och späd med 1/4 - 1/3 vit sirap så får du en ruggigt smaskig likör!! Gör "Irishcoffee" och byt ut whiskyen mot pepparmyntslikör wub.gif . För den som föredrar en mildare smak rekommenderas dito med krusmynta som ger en spearmintliknande smak.
Mvh
Fenja
Lassila
Krossa en näve mynta blad med en halv lime skuren i klyftor och en matsked socker i ett highball glas och fyll på med valfri mängd rom och toppa med sockerlag läskande gott tongue.gif
Nina H
CITAT
Krossa en näve mynta blad med en halv lime skuren i klyftor och en matsked socker i ett highball glas och fyll på med valfri mängd rom och toppa med sockerlag läskande gott

Mojito är urgott, men inte med pepparmynta väl........

Den vanliga myntan som man brukar använda till drinkar brukar jag frysa i hala kvistar, det funkar bra!

Åsså en liten varning; pepparmyntste är underbart gott och välgörande vid förkylning, men drick inte för ofta. Påverkar en del inre organ och själv fick jag problem med ilningar i tänderna efter två års ihärdigt pimplande.
Lassila
Det funkar faktiskt! Lite annorlunda men gott,
Annars kan du ju göra en klassisk engelsk mintsås och äta dilamm med mintsås och ungnsrostade grönsaker

1/4 kopp hackade pepparmynta blad
kokande vatten så att det täcker myntan.
1/2 kopp malt vinäger
salt
Cilla
Det brukar inte stå i receptböcker att det är urgott att

- finstrimla pepparmynta med sax i gräslöken till sillen. Ger friskhet som gräddfilen behöver.

- finstrimla pepparmynta med sax över morgonyogurten, särskilt om du också har en söt sylt till

- finstrimla pepparmynta i pastasåsen strax innan du serverar

- pepparmynta lättar upp alla andra kärva örtkryddor som t ex isop och kyndel. Några finstrimlade bitar och sedan smakar inget kärvt längre.

- likadant med örtteer som börjar smaka halm. Lite pepparmynta till så räddar man teet.

- gillar man minthonung stoppar man ned några blad i burken.
evelina
KANON MED SÅ MÅNGA FINA RECEPT! rolleyes.gif
MAN TACKAR OCH NIGER.
evelina
CITAT (Fenja @ 19-08-2004, 00:18)
Fyll en burk med blad och täck med brännvin, låt stå mörkt och skaka ofta, i 2 veckor. Sila av och späd med 1/4 - 1/3 vit sirap så får du en ruggigt smaskig likör!! Gör "Irishcoffee" och byt ut whiskyen mot pepparmyntslikör  :wub: . För den som föredrar en mildare smak rekommenderas dito med krusmynta som ger en spearmintliknande smak.
Mvh
Fenja

Måste bara tala om till dig Fenja att likören på pepparmynta och citrontimjan blev fruktanvärt gott tongue.gif

Nu har sonen och flera goda vänner gjort likadant!!

Mysigt att sitta och ta en god kopp espresso och en god hemmagjord likör i höstmörkret det är kanon det..................då går tankarna till sommaren wub.gif

Peppar mynta-hälsningar till dig Fenja
Fenja
Visst ÄR det!! Roligt att ni gillar dem. Min favorit är nog Citronmelisslikören, man blir lite hjärtansfröjd på den liksom! wub.gif
Mvh
Fenja
Knytt
Blev intresserad av den här likören, vad använder ni för brännvin i botten? smile.gif
Eva i Höga
Jag har gjort pepparmyntalikör och det var riktigt gott och använde då vodkan som heter Vanlig vodka.
Mollis
CITAT (Nina H @ 23-08-2004, 23:27) *
Mojito är urgott, men inte med pepparmynta väl........

Den vanliga myntan som man brukar använda till drinkar brukar jag frysa i hala kvistar, det funkar bra!

Åsså en liten varning; pepparmyntste är underbart gott och välgörande vid förkylning, men drick inte för ofta. Påverkar en del inre organ och själv fick jag problem med ilningar i tänderna efter två års ihärdigt pimplande.

Jaha det var oroväckande, vet du vilka organ och hur den påverkar dessa?
Kajsa Kavat
Hittade hit när jag googlade på citronmelisslikör och tyckte att tråden behövde en push uppåt nu när årets skörd börjar närma sig. smile.gif

Ett likörrecept som jag provat är detta, det blir klart på en timme tummenupp.gif skönt för en otålig själ att slippa behöva vänta i veckor och månader på ett färdigt resultat när man provar ett recept första gången.

http://frunpagarden.blogspot.se/2008/05/myntalikr.html

Jag tog det som fanns hemma, Marockansk mynta och Hansen-rom. Likören blev pga Hansen inte vackert grön som på bilden men vad gör väl det, så god som den blev.

PS.
Mig veterligen finns det ingen ört som ska intas i någon form så länge som Nina H gjorde. Det vanliga är att man kör med en sorts ört i en kur på några veckor sedan är det dags att byta ört. Det är inte ofarligt för att det kommer från naturen, örter har en stark och helande inverkan på våra kroppar om vi tar dem med förnuft.
Tänderna tar stryk av mentol så undvik mentolcigaretter om du nu måste röka, de skadar tänderna mycket snabbare. Mer information om mentolens giftighet finns längst ner på den här sidan från Shenet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon