Full version: Flytta lilja?
Elihe
Hej !
Planterade några liljor i våras o när de kom upp visade det sig att de vita liljorna inte var vita utan gula o rosa. Kan man flytta dem o när ? Är det lämpligt efter blomningen?
MVH
huh.gif ohmy.gif huh.gif
Betty
Jag har flyttat liljor både innan, under och efter blomning utan att de har verkat ta någon skada av flyttningen. Tar du bara en rejäl jordklump när du flyttar dem så märker de inte ens vad som hände!
Det finns ju blommande liljor till salu ute i plantskolorna.
Elihe
Tackar!
Då testar jag flyttning omgående!! håll tummen!
MVH
biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif
CarinaA
Det går fint att flytta liljor. Jag väljer att vänta tills de blommat klart, men jag har också flyttat dem före de slagit ut utan några problem. T ex hamnade en "tvillinglök" (visade det sig) under en blomma som brett ut sig mer än väntat, och den tog jag bara upp och satte om, utan problem.
Lycka till! smile.gif

P.s Jag fick tag på en "blandpåse" med olika sorters liljor, och jag har tillfälligt planterat dem för att se hur de blir i färger och ifall någon inte klarat sig. Så nu kan jag arrangera om dem och få lite finare färgklickar där jag vill ha dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon