Detta är första gången jag skriver ett inlägg på denna excellenta hemsida.
Jag har ett problem med att min häck (Amerikansk hagtorn) växer ojämnt.
Jag planterade den på hösten 2001 och tyvärr så använde jag plantjord från två olika leverantörer. Man ser en klar skillnad i hur bra det växer där jorden är olika. Jag klipper häcken varje höst (1/3 av vad den vuxit under sommaren) och lägger kogödsel varje vår (vanlig kodgödsel som man kan köpa på COOP).
Vad kan jag göra för att få häcken att växa jämnare och gärna snabbare.
Skall jag gödsla extra på det avsnitt där den växer sämre?
Hälsningar
JariT
netaave
18-08-2004, 23:45
Prova att skära ner den helt
Jag förstår inte riktigt svaret jag fick. Om jag skär ner den helt så blir den ju jämn och fin men vad vinner jag i övrigt på att göra detta?
Katarina H
19-08-2004, 08:37
Hej!
Jag skrev ett långt svar till dig nyss, men hade blivit utslängd när jag skulle skicka svaret ... Tröttsamt.
Nåväl, du får en kortare version.
Prova att bara gödsla där den växer sämre och ta hönsgödsel. Det verkar bra för tillväxten ovan jord (min erfarenhet) och jag tror att din häck hunnit etablera sig bra med rötterna under jord nu.
Mina grannar har en am. hagtornshäck och den växer enormt mycket, så det är nog ett bra val du gjort.
Tack för svaret.
Hur gör jag bäst när jag skall gödsla med hönsgödsel? Skall man blanda den i jorden, alt. i vatten och vattna med? När och hur ofta skall jag gödsla?
Jag skulle ha
1. luckrat jorden på den mer svagväxande delen med en grep, kan göras nu.
2. lagt på ett lövlager på hösten och kogödsel på den svagväxande delen tidigt i vår (den sämre jorden innehöll säkert mindre mull och mer kortvarig gödsel som konstgödsel eller hönsgödsel)
3. hållt den svagväxande delen vattnad torra perioder på sommaren och på våren
4. Vårvinterbeskurit den svagväxande delen och augustibeskurit den andra. Vårvinterbeskärning stimulerar grentillväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.