Xelma
Vet någon vad det är för växt i mitt krukväxtalbum? Jag fick den som en Nattens Drottning, men den har inga taggar och borde då inte ha blad, stammarna ser också annorlunda ut.

Den blommar en natt med 25 cm stora blommor som luktar starkt besk-sött. Underbar!

jendah
Om du lägger till ditt album-användarnamn på din profilsida blir det lättare att hitta ditt album. smile.gif
jendah
funkar biggrin.gif

tyvärr vet jag inte vad det är du har... jag har sått nattens drottning för ett tag sen (köpte frön från Impecta): de ser ut så här nu:

vet inte om det hjälper, men iaf...

kommer säkert någon som vet snart smile.gif
Zazu
kan nog vara en nattens prinsessa (epiphyllum nånting)
Fenja
Det är en epiphyllum av något slag... Nattens Drottning är en lång taggig kaktus.
Mvh
Fenja
Emser
Det är nog en Epiphyllum av något slag (jag skulle gissa på E. "Deutsche Kaiserin". Den ska ha blekrosa blommor). Natten drottning och Nattens prinsessa är helt identiska till utseende förutom EN sak...Nattens drottning luktar - det gör inte nattens prinsessa! sleep.gif

Men finns det någon chans att man kanske kan få köpa ett blad av dig?
Emser
Jag tog och sökte på Google.se och hittade denna site, blomman liknar den som du har i ditt album.

Epiphyllum

Namnet till blomman är: E. oxypetalum

E. oxypetalum
Fenja
OM det är en E. oxypetalum... så är det den som brukar kallas "Nattens Prinsessa" och som var och en kan se så har den utseendemässigt - utöver blomman - ingen likhet med Selenicereus grandiflorus, Nattens Drottning. Här är en länk: Bladkaktusar.
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
jendah var det lätt att så nattendrottning?
pejori
deutche kaiserin har inte samma blad som E oxypetalum.
den har liknande blad som vanlig epiphyllum som är smalare med tydligare vågmönster i kanterna[/QUOTE]
smile.gif
pejori
emser vad var det du ville ha ett blad av?
nattens drottnig, eller oxypetalumen?
jendah
CITAT (wolkenkrabber @ 19-08-2004, 16:57)
jendah var det lätt att så nattendrottning?

mycket lätt biggrin.gif

köpte en påse med tio frön från Impecta - lade fyra i fuktig kaktus/såjord i var sin hörna av en liten plastkruka (med mycket lite jord uppe på), satte över en plastpåse med några små hål i. Satte krukan på ett litet fat, och vattnade bara på fatet ett litet tag... tog mindre än en vecka så tittade tre små gröna blad fram... det fjärde kom något senare (men även det inom en vecka - men den växer fortfarande lite långsammare). Tog av påsen efter ca två veckor tror jag och satte det i ett öppet miniväxthus. Nu efter ca 5 veckor ser de ut som på bilden wub.gif wub.gif

De stod förresten i söder/väster (vinklat fönster) läge de först veckorna, nu i nästan nord (lite kvällssol).

Om jag gjorde rätt?? Ingen aning, men det fungerade uppenbarligen laugh.gif laugh.gif
wolkenkrabber
ok! bra har alltid viljat ha en sådan, morsan hade det för läääänge sen men den växte henne ur husett smile.gif fillar snabba slingrande / hängande kaktusar smile.gif
jendah
sådde den mest på skoj och brydde mig inte allt för mycket om det blev något - men nu är det blodigt allvar laugh.gif laugh.gif

Nåde den om den vissnar nu rolleyes.gif
LillaTiger
Visst är det en Nattens Prinsessa.
Det är lätt att ta sticklingar på både Nattens Prinsessa och Nattens drottning. wub.gif
Xelma
Det måste vara en Nattens Princessa E. Oxypetalum. Den växer på samma sätt som på bilderna i länkarna och blomman samt knoppar är likadana. Tack för hjälpen!

Emser du kan höra av dig ang blad, men blomman luktar så det känns i halva huset! smile.gif
Emser
Xelma>> Nja, nu vill jag inte vara en bitch men Nattens Prinsessa Selenicereus pteranthusoch Epiphyllum har bara två gensamt och det är att de är kaktusar samt att blommorna liknar varandra, men det innebär inte att det är samma växt/art. Nattens prinsessa-bladen ser ut ungefär som en krypkaktus - alltså runda långa taggiga stammar. Enligt min kaktusbok så blommar den efter 3-5 år då stammarna är ca 60-90cm långa. sleep.gif

Selenicereus pteranthus

...medans Bladkatusarnas blad mer är platta samt tagglösa. Jag tror inte att det finna en bladkatus med "Nattens Prinsessa" som typ bestämning, tyvärr. sleep.gif
Xelma
Den jag har ser ut som E.oxypetalum på länkarna ni skickade, den ser inte ut som Selenicereus pteranthus som Emser meddelade. På engelska verkar den kallas "Dutchman´s pipe cactus"

Sedan är frågan vad som är Nattens prinsessa, flera av artiklarna kallar E. oxypetalum (felaktigt?) för det. Enl Botan är det S. pteranthus men på andra sidor nämns prisessan som en bladkaktus (E. oxypetalum??).
Enl andra är Nattens prinsessa S. nycticalus
På engelska har jag hittat Princess of the night som S. callianthus

Men den ser inte ut som denna!?
http://www.desert-tropicals.com/Plants/Cac...oxypetalum.html wacko.gif Såg just att bilden under oxypetalum var på E. acuminatum

Och denna länken kallar den Nattens Drottning !
http://www.lenarealty.com/flowers/

Tja...
Emser
Skriv till Svenska kaktussällskapet och fråga kan inte de sära på alla namn och arter så finns det ingen som kan det!
Emser
Nu har jag skrivit till Nordiska kaktus sällskapet och frågat hur det egentligen ligger till...väntar på svar!
Sulawesii
Håller med Emser om att det inte är någon nattens drottning. Hade en som jag gav bort till grannen, för jag tyckte att den var..... hemskt ful.... Däremot blommar den otroligt vackert! Din hade ju både den fina blomman och tjusiga blad.
m-l södra halland
Det är inte alls nån nattens prinsessa - Möjligtvis kan det vara en Drottningkaktus:
Kungskaktus är en rödblommig bladkaktus som odlats som krukväxt under ett par hundra år. Dess ursprung är dunkelt.

Drottningkaktus har mindre blommor än kungskaktus. Blommorna är rosa. Drottningkaktus fördes från Mexico till Europa redan år 1651. Det tungvrickande "Nopalxochia" är aztekernas namn på växten.

Nattens drottning, Selenicereus grandiflorus
Nattens prinsessa, Selenicereus pteranthus enligt botaniska trädgården uppsala universitet samt Nordisk familjebok -uppslagsverk
mvh m-l
som har haft alla 3 men tyvärr är "prinsessan" död
Xelma
Det är ingen Drottningkaktus, min har en ca 20cm lång stängel till blomman. Det har ingen Drottningkaktus jag sett.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...xelma&pid=16052
m-l södra halland
Då är det väl en epiphyllum oxypetalum, som jag också har, men det är inte detsamma som nattens prinsessa
mvh m-l
m-l södra halland
obs det var p g a namnet jag skrev in drottningkaktus
Själv kallar jag min oxypetalum för triffid!! p g a en film
Emser
men... är Drotningkaktusen en bladkaktus eller en stamkaktus? wacko.gif *förvirringen är total*
pejori
nattens drottning är en stamkaktus huh.gif
nattens prinsessa är en bladkaktus huh.gif

drottningkaktus och nattens drottning är inte samma sort wub.gif wub.gif
kolla på www.botan.uu.se wub.gif
m-l södra halland
Cereus nycticallus = Selenicereus pteranthus
nattens prinsessa är ingen bladkaktus utan en mindre variant av Nattens drottning- som jag säger har jag haft båda och rimligtvis borde ju dottern vara en aning lik sin mamma eller?
Jag nämde drottningkaktus bara för att namnen där också brukar förväxlas- jag har fått veta att min oxypetalum var både nattens drottning och drottningkaktus och båda är fel. Däremot lär blommorna vara väldigt lika på epiphyllum och nattens drottning och därav blir det fel.
mvh m-l
pejori
CITAT (m-l södra halland @ 24-08-2004, 10:30)
Cereus nycticallus = Selenicereus pteranthus
nattens prinsessa är ingen bladkaktus utan en mindre variant av Nattens drottning- som jag säger har jag haft båda och rimligtvis borde ju dottern vara en aning lik sin mamma eller?
Jag nämde drottningkaktus bara för att namnen där också brukar förväxlas- jag har fått veta att min oxypetalum var både nattens drottning och drottningkaktus och båda är fel. Däremot lär blommorna vara väldigt lika på epiphyllum och nattens drottning och därav blir det fel.
mvh m-l

om det är som du säger, så tycker jag att du ska skriva till botaniska trädgårdens sida om dessa kaktusar, och berätta att dom har fel i sin information wub.gif
Pia mitt i Skåne
Alltså...
...problemet verkar vara att det finns både en stamkaktus OCH en bladkaktus som i allafall av gemene man kallas för Nattens Prinsessa.
Jag har också en oxypetalum som kallades för nattens prinsessa när jag fick den. Någon annan tyckte att det var en drottningkaktus, men eftersom jag inte vet riktigt vad den skall heta på svenska så säger jag det latinska namnet, det är i allafall rätt, hoppas jag.
I kaktusboken står nattens prinsessa som en "lillasyster" till nattens drottning, där är det alltså frågan om en stamkaktus.
Nu är det ett tag sedan min oxypetalum blommade, men jag vill minnas att den var mer vit eller gulvit, alltså inte direkt någon rosa ton på blommorna, det finns kanske lite olika släktingar av dem också i omlopp?
pejori
okay. vi tar det igen
på botaniska trädgårdens sida som jag hänvisade till står det i avsnittet om kaktusfamiljen:
De klättrande kaktusarna är långa och smala. I naturen slingrar de från marken under träden mot ljuset i trädkronorna. De klättrar med hjälp av luftrötter som fäster vid ojämnheter i trädens bark. Mest känd av de klättrande kaktusarna är Nattens drottning.

i avsnittet om regnskogskaktusar står det:
Kungskaktus är en rödblommig bladkaktus som odlats som krukväxt under ett par hundra år. Dess ursprung är dunkelt.

Drottningkaktus har mindre blommor än kungskaktus. Blommorna är rosa. Drottningkaktus fördes från Mexico till Europa redan år 1651. Det tungvrickande "Nopalxochia" är aztekernas namn på växten.

Nattens prinsessa är är också en nattblommande bladkaktus med vita väldoftande blommor.
har botaniska fel, så skriv till dom och berätta det wub.gif
m-l södra halland
Nattens drottning, Selenicereus grandiflorus
Nattens prinsessa, Selenicereus pteranthus
=Uppsala universitet
Botaniska trädgårdens kaktussidor
mvh m-l
Xelma
Ja, precis vad det verkar vara. Men de själva skriver på nedanstående länk att Nattens Prinsessa är en bladkaktus.

http://www.botan.uu.se/kaktus/regnkaktus.html

Kanske kallas både S pteranthus och E oxypetalum (eller en annan bladkaktus...) Nattens Prinsessa???? wacko.gif wacko.gif wacko.gif blink.gif

Emser
Vad är det för "spröt" som går rakt upp ifrån kaktusen? blink.gif huh.gif blink.gif var köpte du den?
wolkenkrabber
CITAT (Emser @ 24-08-2004, 17:55)
Vad är det för "spröt" som går rakt upp ifrån kaktusen? blink.gif huh.gif blink.gif

mine epifyllom sjuter sådana "spjut" med och det blir mer bladaktiga längre ut, fråga mig inte varför,
m-l södra halland
Jag tittar på namnen och utseendet och tycker fortfarande att det mest rimliga är att drottningen och prinsessan är lika i namn och utseende och det är ju inte epiphyllumen mer än själva blomman, men i så fall ska jag tala om att jag har bilder på en stor rund taggig kaktus med precis likadana vita blommor på en lång stängel som blommar på natten och luktar vanilj!!
Själva kaktusen har jag inte kvar, bara en "stickling" av den.
mvh m-l
Xelma
Jag fick ett blad av en elingenjör vi jobbade med och han kallade den Nattens Drottning, vilket ju är fel.

Först kom det blad nere vid det första bladet. Efter ett år kom den långa stängeln (1,5meter). När den nådde taket blev den brun i toppen och tre cm nedanför har den fått ett blad, där det nu kommer fler på. Lite snedvuxen och ostabil är den. Jag vet inte om man kan kapa stängeln 1meter? Samtidigt som stängeln kom den första knoppen, det var nog en avledningsmanöver för jag missade den tills den var 10 cm lång! biggrin.gif

Den står i sandjord i västerfönster, svalare om vintern.
Hampus
Det kanske är så att ptherantus (eller hur det nu stavas) är Nattens Prinsessa men E. oxypetalum kallas i Sverige i folkmun också för Nattens Prinsessa. Kanske har det blivit fel någon gång för längesedan eller så är populärnamnen olika i olika länder.

Jag tycker nog att det är rätt att säga Nattens Prinsessa när man talar om oxypetalum. Jag tror det är så de flesta känner till den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon