Full version: Tre växtnamn
Xelma
Är det någon som kan hjälpa mig med namn på de tre växterna i mitt trädgårdsalbum?

Jag skulle behöva flytta den som ser ut som en adiantum-sort, den verkar stå för soligt/torrt, eller brukar de vissna ner tidigt?

Den slingrande växten verkar vara ett ogräs.

Den lilla med gul-gröna blommor köpte jag som en blågull.
Mia, zon 3
Vi kommer inte åt ditt album..... du måste uppdatera din profil.
Xelma
Nu kanske det fungerar bättre huh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Bild nr. 1 är Doftgull - Polemonium pausiflorum (gul stege) /Helen
Fenja
Hej och välkommen hit! "Blågullet" är en Polemonium pauciflorum och kallas ibland Doftgull på svenska eller gult blågull.
Mvh
Fenja
CarinaA
Ditt slingrande ogräs kan kanske vara nån släkting till Snårvindan? Själva den tror jag inte att det är för ditt ogräs har taggigare blad...

unsure.gif
Zazu
bild 2 är en björnrot Meum athamanticum
bild 3 är antingen en hundrova Bryonia alba eller en röd hundrova bryonia dioica

MVH Zazu

hundrova
björnrot
Inga från Närke
Ser då ut som hundrova enligt din länk Zazu bladen stämmer tycker jag. Tog mig friheten att kopiera in lite text.
Sällsynt men giftig så det är en svår nöt om man ska behålla den eller inte. Har du barn så kolla hur den är giftig. /Inga

Utbredning. Hundrova är sällsynt och förekommer naturaliserad på kulturmarker, vid hus och gårdar. Första fynduppgift är från Hälsingborg, Skåne och publicerades 1662, men arten är känd sedan medeltiden (Nordstedt 1920).

Användning. Hundrova är giftig, men användes förr mot bland annat vattusot och andtäppa. Redan under 1800-talets början verkar den dock gått ur bruk som medicinalväxt och Retzius skriver, i sin Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ 1806, bara att den kan användas för att framställa stärkelse.

Etymologi. Artnamnet alba betyder vit.
CarinaA
Hittade en bild där jag nog tycker att ditt "ogräs" är en hundrova, jag också...

C. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon