kristerh
Skördade mina första amerikanska jätteblåbär i går MUMS,
3 ggr så stora som de största vanliga svenska blåbären,
är det någon som testat dessa? kan rekommenderas, busken blir ca 1 m hög och lika bred, dessutom kan jag se fram emot fler skördar eftersom de verkar mogna vid olika tidpunkter wub.gif
krister
Heléne_Hbg
Amerikanska goooooda blåbär har vi (invid en allmänt överaktiv björnbärsbuske) och jag har gått och plockat blåbär allteftersom de mognat i någon månad nu. Vår buske har inte gett så himla många bär dock (den är iofs rätt liten fortfarande) så det är mest godisplock. En annan fördel med dessa jämfört med våra svenska är att de håller sig otroligt bra i kyl/sval några dagar.

Heléne
el_fishko
vart köper man det? wub.gif
kristerh
CITAT (el_fishko @ 19-08-2004, 14:19)
vart köper man det? wub.gif

Finns på gardencenters (plantskolor) de vill ha lite surjord fast mina står i vanlig jord wink.gif
krister
ÅsaF
Måste man ha två amerikanska blåbärsbuskar eller räcker det om den blir pollinerad av vanlig blåbär?
kristerh
CITAT (ÅsaF @ 19-08-2004, 22:09)
Måste man ha två amerikanska blåbärsbuskar eller räcker det om den blir pollinerad av vanlig blåbär?

De blir pollinerade av vanliga blåbär, har man inte sådana i närheten får man köpa 2 buskar wink.gif
krister
Heléne_Hbg
Sedan verkar det finnas självfertila sådana också. Vår har bär, vi har bara en, och mig veterligen finns det inte några andra blåbärsbuskar inom rimligt avstånd.

Heléne
ÅsaF
Ok. Va bra. smile.gif Tror grannen har lite blåbärsris och vi har mycket bin så det kanske fixar sig ändå. Tyvärr ramlade en del kart bort i år men jag tror vi har några blåbär kvar i alla fall. Ska bli intressant att se om de blir ätbara nångång.
Sylvia
Jag har en självfertil 'Putte' som är en svensk sort. Smakar som äkta blåbär från skogen och är inte bamse-stora, bara liite större än de naturliga. Mognar under lång tid så man får en näve till frukost varje dag hela hösten. Blåbär påstås dessutom vara bra för ögonen (stod i tidningen igår).
Sylvia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon