Full version: Mangolia
Lindblomma
Jag har just köpt en M. sieboldii, buskmagnolia
som jag suktat efter länge!
Har någon tips på hur jag ska få den att överleva
under vintern? Jag har planterat den i vindskyddat läge
i Stockholms trakten. Har ingen erfarenhet av övertäckning med någon väv eller likn. och hjälper det överhuvudtaget i detta fall?
Samma fråga gäller egentligen en Japansk dvärglönn. Den ser också liten och späd ut tycker jag. Fick den i sommras när jag fyllde år!

tacksam för svar
(börjar bli orolig för dom små)

Anna
kerstin z5-6
När tjälen kommit kan man lägga ett lager täckbark -ej mull ..på marken runt stammarna .Skyddar mot djupare tjäle i viss mån -tas bort tidigt på våren Står de mycket soligt kan man vira runt vinterväv, medan de är små och inte har så utveckat rotsystem .Tror inte det behövs i din zon .Det är oftast torkan på våren i komb. med stark sol o kyliga nätter som de kan ogilla .Jag har ju snö också, men magnolian behandlar jag på detta sätt och det funkar bra
Glöm inte att vattna dem tidigt om våren är torr smile.gif
wolkenkrabber
kerstn vilken magnolia hard / hur länge har du haft den?
kerstin z5-6
Jag har en sib hybrid på år två .Samt en M accuminata X Norman Gould Den är på tredje året:) De är fortfarande ganska små och har inte blommat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon