Min plocksallad började bli väl stor så jag skar av stjälkarna en bit upp när jag skördade dem.
Ja, stjälkarna blev de stående kvar i landet sådär som saker blir stående ibland, och döm om min förvåning när det helt plötsligt började växa nya, fräscha blad från stjälkarna! Nu har jag massor med fin sallad igen i väntan på att nästa sådd kommer upp.
Snart kan man väl så vintersallad förresten?
TeliaNet
19-08-2004, 16:02
jag provar direkt på min kruksallat.
Eva i Västerås
20-08-2004, 10:46
Ja, då får jag nog göra så.
Har lite gamla salladsplantor som jag inte rensat bort.
Min senaste salladssådd har bara bladnerverna kvar. Den har sniglarna tagit. Det är alldeles slemmigt runt om den.
Åkersniglar, såna där små alltså. Ännu, peppar, peppar, har jag inte sett några mördarsniglar i min trädgård.
Nettski
19-09-2007, 07:29
Hej Nina H,
Jaa, vilken överraskning med plocksalladen!. Jag råkade ut för samma fenomen som du att helt plötsligt så kom där ny sallad på de gamla stjälkarna som stod kvar... Det är ju helt kanon!
Har också tänkt att så vintersallat i mitt trädgårdsland nu i september och har ingen erfarenhet av det sedan tidigare. Hoppas det finns någon som kan delge bra tips och information... Det bär lite emot att "stänga" köksträdgården för vintern och behöva vänta tills våren kommer ...
Mvh
Nettan
Jag brukar köpa sån där krukad sallad (är det plocksallad kanske?) i grönsaksdisken och slänga ner i grönsakslandet och de växer hela sommarn, bara att plocka eftersom
Mariann
20-09-2007, 05:51
Precis min erfarenhet iår också!. Mejade ner till nån cm ovan jord i min "morotslåda" nu växer dom som skam
Kanon tips med köpesalldaden...
Gör likadant med purjo, gräver ner snutten så börjar den växa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.