fiffigafrun
Har lite beslutsångest! VAD ska jag ha som golv i mitt vita trä växthus? Funderar på antingen lägga tegel (helst gammalt m "patina") ELLER terra/röd-färgad betongmarksten som golv i växthuset (se länk till bilder nedan).

Finns det några fördelar/nackdelar med att välja respektive? Förrutom att betongmarksten är så mkt lättare att få tag i då... Tegel är ju så mkt vackrare, men spricker det lättare kanske? Har ev fått tag i rätt tjockt, 7,5 cm vilket borde vara stabilare. Snälla, hjälp mig ta ett beslut!

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...to.php?id=76892
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...to.php?id=76895
TeliaNet
är inte så hemma på stenar/plattor.
men satsa på nåt stabilt och hållbart oavsett pris.
att köpa billigt kan bli dyrt.
Iza
Titta på Unos växthus.
ThomasJ
Det enda jag kan tänka på just nu är väl att tegelgolv kan lättare gå sönder utav väder och vind (även om det är inne i ett växthus). Spricka osv.

/Thomas
TeliaNet
det går väl gjuta en grund med armeringsjärn eller?
kerstin z5-6
Glöm teglet -i så fall måste du ha helt frostsäkert marktegel o det är inte billigt ... finns massor med snygg betongsten
teglet skivar sig .. inte kul sad.gif
fiffigafrun
Men jag har hört flera som har tegel i växthus, gammalt tegel alltså. Vad menar du med skivar sig?
Eleanor
Vansinnigt läckert växthus! Hemmabygge alltigenom?
Tycker att det ser väldigt snyggt ut med endast gruset, men det är klart att gammalt tegel vore det allra vackraste. Hållbarhet har jag dock ingen aning om...! Är på gång med ett växthusbygge jag med så jag slukar alla fina "viktorianska" träväxthus.
fiffigafrun
Eleanor, mitt växthus är varken "viktorianskt" eller hemmabygge utan helt enkelt en byggsats från företaget Florum (www.florum.nu) i Burträsk utanför Skellefteå. Genomtänkta detaljer o bra kvalitet tycker jag.

Så jag tackar Kerstin z5-6 för tipset (hennes trädgårdskompisar som tillverkar det) om detta prisvärda och fina växthus! Kostade inte mer än vår begagnade skoter!

Hade jag inte fått veta om detta växthus hade det säkert inte blivit något alls, i alla fall inte på mkt länge.

Jag trivs som fisken i vattnet därute, eller där inne i växthuset menar jag. Eller trivs som tomaterna kanske man ska säga... tongue.gif
kerstin z5-6
Smular sig -har haft gammalt tegel som rabattkant o det gick åt pipan -var bara tegelkross kvar
Nu lär väl inte ditt golv sätta sig direkt -o lite skyddat är det . Känner du nån i Luleå som har tegel inne i växthuset ?
fiffigafrun
Jag har ju också rabattkanter i tegel i min dåligt dränerade lerjord. Och visst många har gått sönder, men oftast har de varit de som redan från början var lite trasiga i kanterna. Men många har hållt sig hela o fina faktiskt.

Vi har grävt ur ca 50 cm djup under växthuset, har två lager markisolering samt grus ovanpå detta. Så teglet kommer ju inte att ligga i blötan direkt... Men kallt blir det ju förstås. Och ingen snö kommer ju att ligga och isolera där inne heller.

Problemet är att den betongmarksten St Eriks Rustik som finns på lager här i stan inte är den snyggaste sorten. Tänkte blanda röd (mest) o terrakotta men de ser så "onaturligt" färgade ut liksom. Det finns sorter som är mer melerade i färgen som liknar tegel mer men de är så dyra att ta hem i små mängder = dyr frakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon