Full version: Tomat på friland
annette.o
Skulle vilja odla tomater i år igen, men på friland. Jag vill ha tips på vilka tomatsorter som går att odla på friland och som ger MYCKET tomater. Stora eller små spelar ingen roll. Jag bor i zon 1 (södra skåne) och tomaterna kommer att planteras i söderläge med relativt mycket sol (finns dock ett träd som skymmer solen någon timme om dagen).
Ingrid på Västkusten
De flesta - tex Matina, Bonnie best - jag har lyckats med Green Grape på friland.
Många av de ryska som t ex säljs(frön) via Åke Truedssons tomatlista är bra på friland zon 1.

Hälsar ingrid
Susanne i Linköping
"Ildi", små gula cocktailtomater, gav bra skörd för mig i somras, zon 2. "Gelbe Dattelwein" ser likadana ut (efter vad jag sett på bild) och ska också ge mycket tomater, ev något större än Ildi enligt vad jag läst.
Jennyn
Många sorter går nog på friland särskilt i zon 1. Mina tips från zon 2 är Dansk export och Garden Delight som brukar ge mycket även regniga somrar.

Jag tycker dessutom att frilandsodlade tomater brukar smaka mer än de i växthus, men säsongen är ju kortare förstås.

Hälsar Jennyn
Hannele
Ännu billigare att ta frön direkt ur din tomat på tallriken!
Jag fick avlånga plommontomater ur fröna jag plockat själv.
Birgitta i Mora
Chio Chio San, Yantarnyi (Gul), Kotlas, Oregenburg, Tiny Tim är sorter jag kan rekommendera. De går bra på friland här hos mig i zon 5-6. Så då är det nog inga problem hos dig! Frö finns hos Åke Truedssons tomatklubb. Eller också kan du maila mig, så kanske det finns några fröer över. smile.gif
Visbygittan
blink.gif Hej!
Visst går det att odla tomater utomhus på friland. Jag har köpt plastnät som ger ett vindskydd och byggt upp en liten "terass" där jag hade komposten året innan, lade på litet ny jord och täckte med fiberduk i början. Det gick utmärkt. En bra busktomat utomhus är "I 3" en rysk sort. Jag hade också flera andra tidiga tomater och jag fick massor.
Titta in på min hemsida där kan du få litet tips, jag säljer även tomatfröer, just nu har jag c:a 45 sorter. Du kan beställa på e-post.
Hälsningar/Birgitta
Hannele
Jag har alltid haft mina olika sorters tomater ute på altanen i en plasthink.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min svärmor fick förra året en påse tomatfrö med någon tidning.
Kruktomat, jag tror den hette Balkonzauber, stod det på påsen. Satte 2 frö och bägge grodde. Satte dom i en stor hink och så fick dom ett hörn på altanen.
Många många tomater fick jag på dessa 2 plantor, helt enormt. Felet jag gjorde var att jag bägge plantorna satte i en och samma hink.
Låg busktomat och mycket rikbärande.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon