Full version: hur skicka växter?
GoSatta
Jag har åtta stycken rotade sticklingar av Stapelia grandiflora som jag tänkte sälja/byte bort. Hur förpackar man dom bäst om man ska skicka dom?

Dom står nu och rotar sig i små papperskrukor, sånna man brukar så i. Hur packar ni era sticklingar, växter?
Mia, zon 3
Typ så här, kanske?
Slå lite gladpack om krukan och över jorden, så den stannar kvar. Stick 2-3 blompinnar i som når över plantan, så landar den inte "på huvudet" om paketet hamnar uppåned. Hitta/gör lagom stor papplåda (jag gillar papprör!)
Gå till posten om du är osäker på antalet frimärken! Jag tycker ofta att det är billigare än man tror att skicka små/mellanstora paket. Och skicka måndag-torsdag, så att de säkert kommer fram dagen efter.
GoSatta
aaah det där med papprör var ju faktist en lysande ide!

tackar tackar!!
Emser
När jag skickar amaryllislökar så klipper jag itu en mjölkkartong och lägger den i det sedan tejpar man bara ihopa lådan och skickar den som den är.
wolkenkrabber
CITAT (Emser @ 20-08-2004, 15:44)
När jag skickar amaryllislökar så klipper jag itu en mjölkkartong och lägger den i det sedan tejpar man bara ihopa lådan och skickar den som den är.

så du har inget om stöt dämpare?
Emser
Nej, jag tar bara med lite jord så rötterna inte torkar. Sedan virar jag in rotklumpen i lite plast så inte allt ramlar bort. Det är allt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon