Ofeigur
särskilt mycket om trädgårdsskötsel, men är man nybörjare så är man ....

Nu till den aktuella frågan,Jag har 2 stora rabatter med perenna växter, kärleksört,liljor löjtnantshjärta och kanske 20 som jag inte känner igen.Nu är vissa vissna och ser lite slöa ut, men jag har ju lärt mig här på sidan att jag inte ska klippa dem nu utan fixa det till hösten.Så långt är allt väl,men nu har ju insett att jag ska gödsla!! Med vad?? Och hur då när det är tjockt med bark över jorden, ska jag ta bort den??

När vi ändå pratar gödsel,nu har jag gjort jättefint i växthuset, rensat och lagt på bra jord ( sa de i affären) nu ska jag gödsla där också! Blir det bra om jag blandar kogödsel och gräsmatteklipp i jorden?? Det läste jag i en trädgårdsbok, gammal iof.

Sen har jag planer på att fixa till ett land på 25 kvadrat som ser ut som hej kom och hjälp mig...där är nu ogräs ( ca 1 meter) en inbakad pressenning stenar osv.....Jag tänke börja med att städa rent, dra bort allt ogräs och sedan röra runt ordentlig och sen slänga på ny jord.Tänkte köpa för 1000 kr, 50 säckar, vad ska jag gödsla med där.......

Tack för du orkade läsa och ännu mer tack om du orkar svara!! biggrin.gif
Mia, zon 3
Inte tröttnar vi, inte..... wub.gif

Jag tycker att du ska låta det mesta som är i perennrabatten vara till våren. Nästan alla perenner mår bäst av att få ha kvar sitt "ris" under vintern. Sedan till våren brukar jag klippa ned riset, och finklippa ned det direkt på plats, så det återgår till jorden. Uppväxta rabatter kan vara knepiga att gödsla, men benmjöl är mycket bra till sådant, och även gödselvatten av nässlor, vallört mm.
Där man kan komma åt jorden ordentligt, som i växthus och köksland mm, tycker jag att vanlig hederlig skit är bäst! Häst-/ko-/höns-, vilket som, men det är så klart bra om den är ordentligt förmultnad. Kökskomposten tömmer man ju också med fördel där. Tycker ditt gödsel+gräsklipp låter jättebra.
Jag skulle nog ta bort barken i rabatten, den stjäl massor av näring när den multnar. Jag skulle lagt en kompost av barken och färsk gödsel, så blir det kanonjord om något år eller så. Men samtidigt har väl någon tänkt att barken skulle hindra ogräs, så gör du som du känner för.
Och till tidpunkten - jag gödslar inte perenner etc. efter augusti, för avmognadens skull. Däremot kan man höstgödsla öppen jord, även om en hel del av näringen riskerar att lakas ur under vintern. Jag gör det när jag inte orkat vänta på att skiten/komposten ska bli lagom förmultnad.... Annars tycker jag man kan vänta till våren.
Men det är som sagt en smakfråga - du får säkert andra svar också!

Recept på benmjölsvatten:
Fyll en hink med hälften benmjöl, hälften vatten, rör om och låt stå några dagar. Tag sedan 1-2 dl av sörjan till en 10-l vattenkanna, och vattna ut näringen. Vill man ha kraftigare grön färg på bladverket kan man komplettera med lite kalksalpeter.
Fenja
Jag håller med Mia, lämna du allt ris och vissnat till i vår, växterna kan behöva det lilla vinterskyddet.
Men gödsla brukar jag göra på våren, nu på hösten så rinner det väl mest undan till ingen nytta? Allt ska ju liksom sluta växa för i år och till våren är det du lägger på nu ganska urlakat. Risken med gödsling efter midsommar (åtminstone kväverikgödsel som gräsklipp och annat) är att växterna fortsätter att växa och inte förbereder sig för vintern i tid och alltså fryser ihjäl. Kompostera gräsklippet till i vår.
Samla alla höstlöv du kan och kör över dem med gräsklipparen och lägg i rabatter och land och mylla ner helt lätt så får du en fin mylla till i vår. Kan du få tag på halvbrunnen stallgödsel kan du marktäcka med det nu så är det mesta nerdraget av maskarna till i vår också.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
och om du klipper ner ditt ris på perennerna tidigt i vår -kan du häva ut kodynga samtidigt -de perenner som finns växer upp igenom det om du har ett dm tjockt lager -inte mer
När det gäller påsjord är jag tveksam till nytta kontra kostnad -mest torv i de påsarna ... I så fall ta komposterad kogödselpåsarna så du får nåt för pengarna:)
Kogödsel /häst , väl brunnen lövkompost , barkbiter grus ihopgrepat är en bättre o billigare ersättning -Ev kan torv tillsättas för fukten o grov sand
Vill du gödsla med konstgjorda medel finns en hel del olika pelleterade sorter -Dessa spider man också ut på våren
biggrin.gif
Inga från Närke
Risken med att låta det vara kvar till våren är att en del har frösått sig överallt tycker jag. Men vill man ha flera plantor så är det ett bra alternativ.

Jag brukar klippa ner alla perenner på hösten och lägga det över plantorna som skydd under vintern sedan ta bort allt när värmen kommer, än så länga har ingen planta dött av detta.
Mina pioner trivs utmärkt även flox m.fl. /Inga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon