Full version: Änglatrumpet
Björkhagen
Hej!

Jag fick tidigt i somras en stikling som jag nu lyckats få till att trivas. Den är cirka 30 cm hög och rikligt med blad. Längs stammen börjar den även skjuta skott. smile.gif
Mitt problem är att den har börjat böja sig och toppen är nästan horisontell, alltså den växter åt sidan och inte rakt upp. Jag har satt stöd med en pinne och snurrar den på morgonen och på kvällen.
Vad kan jag göra för att den skall räta upp sig?

Hälsningar Björkhagen
Mia, zon 3
Har du den inne? Det verkar som om den står för mörkt, och vrider sig mot ljuset, kan det stämma?
Björkhagen
Den växer ute i en kruka och har fått bra med gödning. Det är faktiskt under de senaste två veckorna den har kommit igång riktigt och sedan en vecka tillbaka har den vridigt sig.
Kände på den när jag kom hem från jobbet och stammen är ganska hård, ingen mjuk gren alltså...

Någon som vet?
Fenja
Sätt dit en rejäl, lång pinne och fäst stammen vid denna tills den fattat vad som är uppåt... Har ingen aning om vad det kan bero på, det är inte så att den grenat sig och fått en massa knoppar och blad i toppen som den inte orkar hålla upp bara? Verkar plantan helt frisk för övrigt?
Mvh
Fenja
Björkhagen
Den är bara 30 cm hög ungefär och det är själva toppen som böjer sig.
Det enda problem jag haft är att vissa större blad gått sönder, som om något djur har ätit upp spetsen och en bit in på bladet, men det har inte varit så de senaste tre veckorna. Jag har inte heller sett några djur på plantan.
Jag får försöka "tala den till rätta" med en kraftigare pinne och ett snöre i morgon. Ska testa med att flytta den också.
Hoppas den rätar på sig. Det är alltid roligast när man lyckas med frön eller sticklingar. Det är som med små barn som man får uppfostra... tongue.gif

Tack för snabbt svar!

/Björkhagen
Bengt i Särö
Hej Björkhagen.
Är den rent gul så växer den horisontalt,när den har kommit upp in bit
i allefall den som jag har. (Gammal sort.
Hälsningar
Bengt i Särö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon